Tillgänglig utbildning för personer som använder rullstol -En studie om fysiska miljöhinder vid Lunds universitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: För att personer som använder rullstol ska kunna delta i utbildning på högre nivå krävs en tillgänglig miljö. Syfte: Syftet var att bedöma den fysiska tillgängligheten i undervisningslokaler vid Lunds Universitet för personer som använder rullstol. Metod: En kvantitativ tvärsnittsstudie med relevanta delar av instrumentet Housing Enabler genomfördes. Bedömning av fysisk tillgänglighet genomfördes av en byggnad vid varje fakultet och sju av universitetets åtta fakulteter bedömdes. Bedömning av tillgänglighet genomfördes i byggnadernas utomhusmiljö, entréer samt inomhusmiljö. Resultat: Resultatet visade att det fanns miljöhinder inom alla dessa tre områden och att samtliga byggnader hade miljöhinder. I två byggnader var det inte möjligt att med rullstol ta sig in via huvudentrén. Det vanligast förekommande miljöhindret var att vind/väderskydd saknas. Slutsats: Samtliga byggnader hade brister i tillgänglighet. Detta kan innebära exkludering och diskriminering för personer som använder rullstol. Att inte känna sig delaktig kan påverka prestationen i skolan och i längden även hälsan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)