Sökning: "motivation bedömning skola"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden motivation bedömning skola.

  1. 1. Anledningar till könsskillnader gällande betyg i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Hanna Jonasson; Isabelle Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Betyg; motivation; bedömning; idrott och hälsa; kön;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad anledningarna är till att det finns betygsskillnader mellan flickor och pojkar i ämnet idrott och hälsa. För att undersöka detta använde vi oss av frågeställningen: Vilka möjliga anledningar finns det till en betygsskillnad mellan könen i idrott och hälsa? Genom en systematisk informationssökning där 12 studier behandlades fann vi svar på vår frågeställning. LÄS MER

  2. 2. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Akar Karami; Ronja Öven; [2021]
    Nyckelord :Grades; validity; stereotypes; motivation; culture; mathematics; equality; foreign; genders; mathematics education; Betyg; validitet; stereotyper; motivation; kultur; matematik; likvärdighet; utländsk; kön; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER

  3. 3. Mål- och resultatstyrning och ett lärande förhållningssätt : Elevers erfarenheter av en mål- och resultatstyrd skola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Magdalena Norén; [2020]
    Nyckelord :bedömning; governmentality; New Public Management; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna praktiknära studie är att synliggöra diskurser och menings erbjudanden som framträder när elever beskriver sina erfarenheter av ett mål- och resultatstyrt arbetssätt och vilka förhållningssätt till lärande som utkristalliseras bland dem. Studien har genomförts vid ett gymnasium i norra Sverige där 30 elever från årskurs två vid studieförberedande program har deltagit i sex olika fokusgruppintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkas elevers motivation av olika bedömningstyper?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rickard Edroth; [2020]
    Nyckelord :bedömning; motivation; kunskapskrav; betyg;

    Sammanfattning : Ett problem är att det finns olika tankar kring vilken bedömning som eleverna ska få iskolan. Skolledningen på en skola vill till exempel att bedömningsmatriser ska användasoch uppdateras kontinuerligt, medan många lärare däremot hävdar att det är negativt föreleverna att få kunskapskravsnivåer kontinuerligt uppdaterade. LÄS MER

  5. 5. Jag tror att jag kan, därför kan jag! : En studie kring motivationens och självförtroendets betydelse för elevers möjlighet att utveckla matematisk förmåga

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karin Johansson; Lise-lott Roman Tidanå; [2018]
    Nyckelord :motivation; oro och stress matematiskt självförtroende Self Determination Theory Sociokulturell teori matematikutveckling;

    Sammanfattning : Abstrakt I dagens skola finns ett stort fokus på hög måluppfyllelse, bedömning och betyg. Enligt forskning är det av stor vikt att eleven själv har en inre motivation och känner tillit till sitt lärande. Detta går emot dagens mål- och betygshets och påverkar elevens motivation negativt. LÄS MER