Att uppleva samhörighet i virtuella team : Mot en förståelse av att arbeta i en virtuell miljö

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur virtuella gruppmedlemma upplever samarbete när de arbetar i en virtuell miljö. Uppsatsen förklarar samarbete som den nivå som uppnås när gruppmedlemmarna framgångsrikt har visat upp vissa positiva normer och värden. Dessa internaliseras i en sådan utsträckning att gruppmedlemmarna som beskrivs har ett högt gemenskapskapital. Vissa av dessa normer och värden inkluderar öppen och transparent kommunikation; förtroende, effektiv konflikthantering och gruppsammanhållning. Dessa faktorer är avgörande för att skapa ett förtroendeband mellan projektgruppens medlemmar och även för att skapa en känsla av grupptillhörighet. Denna studie visar att ett antal utmaningar såsom: förtroendefrågor; kommunikationsproblem, tidsfrister, konflikthantering och tvärkulturella utmaningar samt huruvida de upplevs lika av virtuella och fysiska teammedlemmar. Med användning av en kvalitativ forskningsmetod där intervjuer genomfördes visar resultaten av denna studie att virtuella gruppmedlemmar upplever samarbete på den nivå där gruppen beskrivs som att ha ett högt gemenskapskapital. Detta förutsatt att kommunikationen inom gruppen är öppen och transparent i den mån det hjälper till att bygga förtroende, lösa konflikter och kulminera i ett sammanhängande grupp. Denna studie avslutas med att betona ledarskapets allt viktiga roll i detta fall den situationsanpassade ledarstilen när det gäller att samordna och motivera virtuella gruppmedlemmar till att uppnå den önskade nivån av samarbete trots rumsligt anstånd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)