Sociala mediers roll inom B2B

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med den här studien är att kartlägga hur personer med inflytande över inköp resonerar kring sin relation till leverantörer och potentialen med sociala medier i den interaktionen. Särskilt fokus ligger på problemlösning i vid mening, eftersom det är en central aspekt av kund-leverantörs-förhållandet. Metod: Det vetenskapsteoretiska perspektivet är konstruktionism. En kvalitativ uppsats med en abduktiv ansats som utgångspunkt. Uppsatsen är en fallstudie i samarbete Trelleborg AB med intervjuer som datainsamlingsmetod. Teoretiska perspektiv: Vi fokuserar på tre områden med hjälp av olika modeller: interaktionsmodellen, en modell för relationsutveckling och strategimodeller med fokus på problemlösnings- och överföringsförmåga. Empiri: Vi har genomfört fem intervjuer. Den första var med communication manager på Trelleborg och de resterende fyra (Tetra Pak x2, PMC Cylinders och SAFT Batteries) är kunder till Trelleborg och dessa individer spelar en viktig roll vid inköp i relationen med Trelleborg. Resultat: Vi har utvecklat ett ramverk utifrån teorin med fem områden där vi ser potential med sociala medier. Det har dock visat sig att våra intervjupersoner inte ser denna potential och vi har snarare identifierat ett motstånd mot sociala medier som framförallt bottnar i bristande kännedom om sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)