Feedback och beslut: Skövde samhällsbyggnad : Om feedback har påverkan på beslut inom samhällsbyggnadssektorns enheter hos Skövde kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Beslutsfattande inom en organisation blir allt mer komplext när det kommer till betydelsefulla beslut på grund av flera intressenter och skilda åsikter. Återkoppling spelar en betydande roll för att skapa en kultur av utveckling där positiva resultat och förbättringar kan uppnås. Skövde kommun representerar en av Sveriges kommuner och har en politiskt styrd struktur med sektorer och enheter. Kommunfullmäktige utgör det främsta beslutande organet på den politiska nivån och utser en kommunstyrelse som har ansvar för den dagliga ledningen. Beslutsprocessen innefattar flera steg och involverar olika politiska organ innan beslutet fattas. Återkoppling och en kultur av utvecklande feedback är av betydelse för att förbättra prestationen och främja tillväxt inom kommunen. Syftet: Syftet med studien är att undersöka hur beslut fattas i kommunens samhällsbyggnadssektor och hur feedback från interna och externa parter påverkar beslutfattandet. Metod: Studien baseras på en abduktiv ansats och genomför kvalitativ forskning med semistrukturerade intervjuer med 11 olika chefer och medarbetare i organisationen. En tematisk analys användes för att analysera det empiriska materialet som samlades in. Slutsatser: Studien visar att beslutsprocesserna i organisationen omfattar både individuella beslut och delegationsbeslut. Feedback samlas in från olika källor och kanaler, och både intern och extern feedback beaktas, men med viss variation. Beroende på beslutens natur och karaktären på feedbacken ges olika typer av feedback olika betydelse. När det gäller interna organisatoriska förändringar krävs politiskt stöd, vilket innebär att det läggs större vikt vid extern feedback.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)