Barns språkutveckling i förskolan - ett förskollärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Hanna Larsson; Annica Andersson; [2016]

Nyckelord: Språkutveckling;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares perspektiv språkutveckling och hur de arbetar för att främja barns språkutveck pliån bga sranms t hur de bDeesnk rmiveetro dfö sroskmo laannvsä bnedteysd velasre o nsätrru dkettu kreormadmee irn ttiellr vbjaurenrs m sperdå ökplipgna au tfrvåegcokrli nocgh. fRöeljsduflrtåagteotr .v isar att förskollärarna använder sig av sånger, rim och ramsor för att främja barns språkutveckling, de använder böcker och rekvisita samt språkfrämjande metoder dagligen. Resultatet visar även på förskolans betydelse för barn med annat modersmål än svenska då det är i förskolan dessa barn oftast möter svenska språket första gången. Miljön bör vara lockande och inspirerande för att bjuda in till lek och lärandesituationer, anser förskollärarna. Slutsatser utifrån studien är att förskollärare i denna studie kontinuerligt och metodiskt arbetar med barns språkutveckling.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)