James Bond - med licens att marknadsföra : en kvalitativ och kvantitativ semiotisk textanalys av produktplacering i James Bond

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: James Bond har med sina 50 år på filmduken bidragit till en mängd subtila marknadsföringar där allt ifrån lyxiga champagner till mer alldagliga bilar visas upp. Produktplacering och filmindustrin har idag ett nära knutet samarbete där filmproducenter och företagare tillsammans skapar det slutgiltiga resultatet vi sedan ser på bio. Ämnet produktplacering har i stor utsträckning skrivits om, då det flesta av den tidigare forskningen berör förhållandet mellan produktplacering och konsument så kan vår uppsats ses som ett komplement då vi inte fokuserar på konsumenterna utan produktplacering i medietexten. Materialet vi använt oss av är filmerna Moonraker (1979) och Skyfall (2012) för att med hjälp av kvantitativa och kvalitativa semiotiska analyser titta på hur produktplacering förekommer i filmerna. Problemformuleringen tar upp begreppet produktplacering samt hur vi i vår avgränsning har valt att redogöra för de produkter som faller inom ramen för vårt arbete. Den kvantitativa analysen syftar till att redogöra hur ofta produkter förekommer i filmerna, om det är de ”goda” eller ”onda” som ses i samband med produkten eller om produkten anses tillhöra en lyx eller en mer vardaglig livsstil. Den kvalitativa analysen syftar till att studera hur varumärken och produkter integreras i handlingen, om och hur de omtalas, används, är till hjälp eller problem för Bond. Genom jämförelser mellan filmerna och deras användning av produktplacering ser vi på hur utvecklingen inom filmindustrins användning av produktplacering förändrats. Då filmer idag ofta kräver en större budget för att produceras kräver också det mer finansiering, vilket visar på hur produktplacering förändrats från Moonraker till Skyfall.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)