"Digitalisering för digitaliseringens skull" : Lärares attityder till svenska skolans digitalisering

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Samhället i allmänhet och skolan i synnerhet har under ett antal år genomgått en paradigmskiftande digitaliseringsprocess. Sveriges regering har gett Skolverket i uppdrag att överse skolans digitalisering, men det slutgiltiga ansvaret landar på de enskilda användarna, d.v.s. lärarna. Syftet med vår studie var att utröna enskilda lärares attityder till skolans digitalisering. Detta har vi åstadkommit genom intervjuer med ett varierat urval grundskole- och gymnasielärare, vilka sedan analyserats med hjälp av hermeneutisk fenomenologi. Resultaten visar att lärarna överlag ser positivt på digitaliseringens möjligheter, men anser att det digitala ska komplettera det analoga och inte ersätta det. Vidare upplever de ofta digitaliseringen som ett självändamål hos chefer och politiker, och uttrycker en brist på resurser för att hjälpa eleverna att möta de utmaningar som digitalisering medför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)