Beställarkompetens eller relationsbyggande? : Om begreppsförvirring i jakten på ett gott SAM-arbete

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för teknik och hälsa (STH)

Sammanfattning: I svensk litteratur om företagshälsovård (FHV) och inköp eller upphandling av FHV förekommer begreppet beställarkompetens. Det används som ett sätt att beskriva brister i hur inköp av företagshälsovårdande tjänster planeras och genomförs. Syftet med denna rapport har varit att utreda innebörden av begreppet beställarkompetens gällande inköp av arbetsmiljörelaterade tjänster såsom de tjänster som ryms inom svensk FHV. Detta har genomförts dels genom en explorativ litteraturstudie av svensk och delvis utländsk litteratur som rör FHV, upphandling, inköp av tjänster och svensk arbetsmiljölagstiftning, och dels genom intervjuer med två köpare av arbetsmiljörelaterade tjänster samt två sakkunniga i området. Den främsta slutsatsen som dragits är att användandet av begreppet beställarkompetens inte tillför något till företagshälsovårdsdebatten och att det därför bör undvikas. Detta då användandet i sig grundar sig i en skev syn på beställarkompetens som något som enbart ligger hos beställaren, medan det egentligen handlar om en samlad kompetens hos köparen och leverantören av dessa tjänster. Begreppet används för att beskriva både administrativ kompetens att genomföra upphandlingar av dessa tjänster på ett adekvat sätt, och för att beskriva kompetens att identifiera och matcha behov i organisationer mot rätt tjänst med rätt innehåll. För en god samlad kompetens kring inköp av dessa tjänster behöver båda parter, köpare och leverantör, se varandra som samarbetspartners med det gemensamma målet att nå ett gott systematiskt arbetsmiljöarbete. Att begreppet beställarkompetens används i dessa sammanhang är ett tecken på en bristfällig dialog parterna emellan. Kartläggningen av nyttjande och upphandling av svensk FHV är begränsad och forskningen i detsamma närmare obefintlig. För att kunna öka samarbetet mellan företag och FHV är det av största vikt att få dokumenterat att och hur FHV:s arbete är till nytta för företags produktion och ekonomi. Detta är en förutsättning för att FHV ska kunna marknadsföra sig själv och därmed också nå ut med tjänster som verkligen ger effekt för företagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)