Dokumentation av matematik på förskolan ­ en studie om pedagogers erfarenheter

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningVår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utvecklingav verksamheten kring matematik i förskolan.Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: Vad innebär matematik i förskolan enligt pedagogerna? Huranser pedagoger att dokumentationen av matematik kan användas? Hur arbetar pedagoger med dokumentationav matematik? Påverkas verksamheten när pedagoger deltagit i kompetensutveckling i matematik för förskolan?För att undersöka studiens syfte har vi genomfört en enkätundersökning och fyra intervjuer. Vi delade ut 55enkäter på fem förskolor varav 35 enkäter samlades in. En av dessa enkäter besvarades av ett barnbiträde,hennes/hans svar har vi valt att inte analysera på grund av identifierbarheten. Informanterna vid intervjuerna varförskollärare som arbetade på två förskolor. När vi analyserat svaren har vi haft en fenomenografiskutgångspunkt. Genom att analysera svaren har ett mönster framkommit och utifrån dessa mönster har vikategoriserat svaren."Matematik finns i allt" är det vanligaste svaret som förskollärare som deltagit i kompetensutveckling har skrivitpå frågan vad matematik i förskolan innebär. Förskollärare som inte deltagit i kompetensutveckling ochbarnskötare har oftast skrivit något som rör räkning. Pedagogerna dokumenterar matematik vanligtvis genomanteckningar och foton, vilka sedan används i portfolio. Barnens alster är även ett vanligt val. Skillnader finnsmellan grupperna rörande de nämnda dokumentationsformerna, men dessa är ändå de vanligaste valen.Pedagogerna kan tänka sig att använda fler dokumentationsformer än vad de gör i praktiken. För bådeförskollärare som deltagit och förskollärare som ej deltagit i kompetensutveckling används dokumentation avmatematik främst till att synliggöra matematiken för barn, arbetslaget och/eller föräldrar. Barnskötarna använderfrämst dokumentation till underlag för utvecklingssamtal. Pedagogerna kan tänka sig använda dokumentationsom stöd/hjälp till att utveckla verksamheten genom att utvärdera verksamheten. Enkätsvaren visar attkompetensutveckling i matematik påverkar de svar pedagogerna givit.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)