Hur påverkar demografi förekomsten och andelen omsättning i olika butikssegment? : En ekonomisk studie av dagligvaruhandeln

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Nationalekonomi

Sammanfattning: För att beslutsfattare och dagligvaruaktörer ska kunna fatta välgrundade beslut vid etablering av nya butiker är det viktigt att känna till hur demografiska faktorer påverkar dagligvarumarknaden. I denna uppsats analyserar vi med data för 2016 hur demografiska faktorer påverkar förekomsten av olika butikssegment på lokala marknader i Sverige samt hur demografi påverkar butikssegmentens omsättningsandelar. Segmenten skapades inom ramen för uppsatsen baserat på tidigare forskning och dagligvaruaktörernas egna butiksdefinitioner. Med logistiska regressioner på stadsdelsnivå finner vi (i) att en ökande andel befolkning med utrikes bakgrund påverkar sannolikheten positivt att minst en lågprisbutik finns etablerad i ett område, men påverkar sannolikheten att minst en traditionell mindre butik finns etablerad negativt. Vidare, med hjälp av OLS-regressioner på stadsdelsnivå finner vi (ii) att en högre andel befolkning med utrikes bakgrund påverkar lågprisbutikers andel av ett områdes totala omsättning positivt, men påverkar traditionella mindre butikers andel negativt. Till sist, indikerar resultatet (iii) att framförallt flödet av människor påverkar traditionella större butiker, både dess geografiska plats samt deras andel av ett områdes totala omsättning. På kommunnivå visar OLS-regressionerna delvis otydliga resultat, förmodligen till följd av allt för aggregerad data. Vår studie bidrar till den existerande litteraturen genom att analysera butiksetableringar och demografi i en svensk kontext. Tidigare forskning har främst undersökt den amerikanska och olika europeiska marknader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)