Jämställdhetens gränser i klassrummet – en studie kring lärares funderingar om genus i grundskolans tidigare år.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2012]

Nyckelord: Genus; jämställdhet; könsmönster; läroplan;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i förskolan och grundskolans tidigare år harför funderingar kring jämställdhet och genus. Utifrån detta har jag genomfört en kvalitativintervjustudie där fyra yrkesverksamma lärare i förskolan upp till grundskolans tidigare år deltagit.Genom att först studera tidigare uppsatser och forskning kring ämnet har jag försökt skapa engrundläggande förståelse om jämställdhet och genus. Resultatet från denna studie visar på attlärare är medvetna om jämställdhetens gränser och hur man skall arbeta för att motverka detraditionella könsmönstren. Det påvisades även att lärarna från förskolan och de grundskolanstidigare år har en likabehandlingsplan. Det som var ett utmärkande resultat var att vissa arbetadeflitigt med likabehandlingsplanen medan andra knappt visste att de hade någon. Det var ävenutmärkande att vissa lärare och kollegor arbetade liknande när situationer och konflikter uppståreller med måtta försöker göra detta medan de andra lärarna var säkra på att kollegorna inte arbetarliknande när situationer och konflikter uppstod. Bland intervjusvaren har jag fått ut mycket omlikabehandlingsplaner, läroplaner och hur lärare arbetar med jämställdhet. Resultatet av en sådanhär studie anser jag är relevant eftersom detta är något som arbetas med dagligen, på så visuppmanar det och inspirerar lärare till ett mer reflekterande förhållningssätt gällande jämställdhetoch genus. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)