”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll för att “undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019, s.22). Därför har vi i denna studie valt att undersöka hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger upplever hur deras skola arbetar för en skola för alla, där alla kan vara med och likvärdighet, detta genom att undersöka tillgängligheten på fritidshemmet. Frågeställningarna som är grunden för vår studie är: 1. Vad är en tillgänglig lärmiljö enligt utbildade lärare och fritidspedagoger i fritidshem? 2. Hur arbetar utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger för att möjliggöra tillgängliga lärmiljöer och delaktighet för alla elever? 3. Finns det förutsättningar i fritidshemmet för att arbeta för en tillgänglig lärmiljö? Studien bygger på en enkätundersökning där det var 22 stycken utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger som deltog i enkätundersökningen som innehöll både öppna och slutna frågor. Genom de slutna frågorna fick vi fram bakgrundsfaktorer som tillsammans analyserades med de öppna frågorna från respondenternas egna svar som bidrog till studiens resultat. Hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger förstår, arbetar och anpassar verksamheten visas i resultatet genom de olika miljöerna, fysisk-, pedagogisk- och social miljö. Resultatet som framkommer i vår studie är att det finns bristande förutsättningar i verksamheten, okunskap om lärmiljöer och att det oftast bara är en miljö som anpassas i verksamheten för att möjliggöra tillgängligheten på fritidshemmet för alla elever, vilket kan påverka förutsättningar för en likvärdig utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)