Sökning: "pedagogisk miljö och social miljö."

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden pedagogisk miljö och social miljö..

  1. 1. Lärmiljön i anpassad grundskola och dess påverkan på perifer inkludering

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sara Bodin; Mirella Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; fysisk lärmiljö; grundsärskola; lärmiljö; pedagogisk lärmiljö; perifer inkludering; social lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de anpassade grundskolorna arbetar med pedagogisk, social och fysisk lärmiljö men också om lärmiljön är likvärdig mellan de olika anpassade grundskolorna. Syftet är också att undersöka möjligheterna till perifer inkludering i dessa lärmiljöer. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd på fritidshemmet : En fenomenografisk studie av lärare i fritidshems uppfattningar om anpassningar för att främja inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Göran Lensson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; anpassningar; lärare i fritidshem; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar anpassningar som de gör i sitt arbete för att främja inkludering av barn i behov av särskilt stöd. men också att undersöka vilka hinder och möjligheter de uppfattar i arbetet med inkludering. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Att främja goda matvanor i skolan : En intervjustudie med rektorer och skolsköterskor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Jenny-Lo Markström; [2023]
    Nyckelord :barnfetma; barns matvanor; erfarenheter; skolans roll; utmaningar och framgångsfaktore;

    Sammanfattning : Barnfetma är ett eskalerande globalt folkhälsoproblem, där ökad konsumtion av socker och ultrabearbetade livsmedel, samt bristande intag av frukt och grönsaker bland barn, spelar en betydande roll. För att möta denna utmaning krävs engagemang från flera aktörer, inklusive skolan. LÄS MER

  5. 5. Medskapande design och reellt medborgarinflytande inom svensk landskapsarkitektur

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jessica Lorentzson; [2023]
    Nyckelord :medskapande design; medborgarinflytande; co-design; landskapsarkitektur;

    Sammanfattning : Medskapande design är ett sätt att verka för mer inkluderande planeringsprocesser i urban miljö, där medborgare ges möjlighet att påverka samhällsutvecklingen och bidra till socialt hållbara städer. Målet är att öka medborgarinflytandet i samhällsplaneringen, men många planerare och arkitekter saknar riktlinjer för hur medborgare ska involveras, eftersom det inte råder konsensus om hur medskapande designprocesser ska gå till. LÄS MER