Sökning: "två språkliga barn"

Visar resultat 1 - 5 av 229 uppsatser innehållade orden två språkliga barn.

  1. 1. Tryck på play

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Astrid Cederlund; Noelle Espinoza; Erica NIlsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Polyglutt; variationsteori; förskola; språkutveckling; digitala verktyg; app;

    Sammanfattning : Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning och språk. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är ett barn, och det här är mitt hem, alltså blir det ett barnhem” : En komparativ textanalys av språkets utveckling i två upplagor av Pippi Långstrump

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Ring; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Pippi Långstrump; språkutveckling; komparation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en komparativ analys av Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump (1948) och den 31:a upplagan av samma bok (2020). Syftet med uppsatsen är att studera och jämföra språkutveckling i förhållande till de två upplagorna av Pippi Långstrump. Undersökningen är gjord utefter en komparativ metod. LÄS MER

  3. 3. Testning av morfologisk medvetenhet hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amar Yassine; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan olika språkliga förmågor och läs- och skrivutvecklingen, varav morfologisk medvetenhet är en av dessa förmågor. Att bedöma morfologisk medvetenhet kan alltså vara ett sätt att identifiera barn som är i risk för läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända barns sociala integration och språkliga utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av flerspråkig utveckling i relation till nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karolina Andersson; Nathalie Wester; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Språkutvecklande strategier; Nyanlända barn; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur förskollärare beskriver nyanlända barns sociala integration i förskolan, med fokus på språkutvecklande strategier. Studiens teoretiska ramverk grundar sig i ett interkulturellt och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. ”Titta!” : En multimodal interaktionsanalys av hur barn i femårsåldern använder och bemöter uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Molly Flodström; [2023]
    Nyckelord :joint attention; child–child interaction; linguistic practices; free play; affective stances; multimodal interaction analysis; delad uppmärksamhet; barn–barn-interaktion; språkliga praktiker; fri lek; affective stances; multimodal interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Delad uppmärksamhet och affective stances är viktiga sociala verktyg och fundamentala moment vid barn–barn-interaktion. Syftet med den genomförda studien var att undersöka hur femåringar använder sig av och bemöter samtalsturer innehållande uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek, samt hur de modifierar dessa samtalsturer för att presentera förhöjda affective stances. LÄS MER