Sökning: "stöd i form av extra anpassning eller särskilt stöd"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden stöd i form av extra anpassning eller särskilt stöd.

  1. 1. ”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elvira Hörndahl; Malin Johansson; [2022-03-17]
    Nyckelord :En skola för alla; likvärdighet; tillgänglighet; tillgängliga lärmiljöer; delaktighet; inkludering; inkluderande lärmiljö; ; stöd i form av extra anpassning eller särskilt stöd; fysisk miljö; pedagogisk miljö och social miljö.;

    Sammanfattning : Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll för att “undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019, s. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter till inkluderande undervisning i musik och svenska : Nio elevers syn på sin inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Lindblom; Heléne Ståhl; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; behov av särskilt stöd; definitioner; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; elevernas perspektiv; gemenskap; inkludering; klassrumsklimat; musik; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att ge några elever med behov av särskilt stöd och, eller extra anpassningar en möjlighet att förmedla sina upplevelser och erfarenheter av inkludering. Det gjordes genom att de deltagande eleverna fick diskutera den egna upplevelsen av att inkluderas i ämnena musik och svenska. LÄS MER

  3. 3. Bokhunden som inte kunde läsa   : En interventionsstudie i åk 2 och 3 med elever i lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annelie Gustafsson; Maria Persson; [2016]
    Nyckelord :readingdog; intervention; motivation; worddecoding; bokhund; intervention; läsförståelse; läshund; motivation; ordavkodning;

    Sammanfattning : In a time where literacy is described as one of the most important tools for participation and development, configuration and implementation of scientifically based interventions can only been seen as a particularly important pedagogical challenge. Being able to read is a composite ability consisting of two main factors, being able to decode words and understanding the language (Gough & Tunmer, 1986). LÄS MER

  4. 4. Språkval i grundskolan - ett ämne för specialpedagogik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christin Hanstad Simonsson; [2015-11-28]
    Nyckelord :Moderna språk; språkval; extra anpassning; särskilt stöd och differentiering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie ämnar belysa problematiken kring språkvalen/moderna språk ur ett generellt och ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån rektorers synvinkel. Studien tar sin utgångspunkt i hur fyra skolor inom samma kommun organiserar ämnet språkval/moderna språk och hur deras rektorer uppfattar ämnet språkval. LÄS MER

  5. 5. Är Idrott och hälsa ett ämne för alla? : En studie om hur lärare inom Idrott och hälsa arbetar för en inkluderande undervisning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Arvidsson; Michael Hansson; [2009]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; Idrott och hälsa; inkludering; lärare;

    Sammanfattning : Dagens skola ska arbeta mot en "skola för alla". Ämnet Idrott och hälsa är ett komplext ämne när det gäller att bedriva en inkluderande undervisning där alla elever oavsett diagnos eller funktionshinder ska ingå. LÄS MER