Barns lekregler : En studie om hur barns lek kontrolleras av normer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Kathrine Scharling; [2023]

Nyckelord: Normer; kön; genus; ålder; makt;

Sammanfattning: Normer och olika maktrelationer finns i alla sociala samspel bland alla människor. Inte minst hos barn (Johansson & Pramling Samuelsson 2007, s.16). Vi formas och skapar olika subjekt utefter vad som är klassat som normativt i just den kontext vi befinner oss i (Butler 2006, s.69) och i min studie lägger jag mitt fokus på hur detta sker i barns lek. Syftet med studien är att undersöka vilka konflikter och spänningsfält som normer om kön/genus och ålder alstrar i barnens fria lek samt hur dessa kontrollerar leken. För att besvara studiens syfte har jag utformat två frågeställningar som jag vill få svar på: “Hur synliggörs normer i barns lek?” och “Hur påverkar normerna barnens samspel i leken?”. För att besvara dessa frågor och analysera det material som jag har fått in har jag använt mig av två teoretiker och deras teorier. Dels Michel Foucault och hans maktteori men även Judith Butlers teori om genusperformativitet. Jag använder mig av teorierna parallellt, men då de båda teorierna har stark koppling, de går också in i varandra. Min studie är genomförd utifrån en kvalitativ forskningsmetod och jag har samlat in material genom observationer och fältanteckningar. De olika händelserna som jag har observerat har sedan kategoriserats under olika rubriker såsom kön och ålder.  I min analys framträder normer om vilka förväntningar det finns på de olika könen i rollekar som mamma-pappa-barn, men också hur ålder påverkar barnens samspel samt att ålder påverkar vem som har makt i leken. I min diskussion diskuterar jag resultatet av denna studie och jämför min studie med tidigare forskning. Jag vill med denna studie uppmuntra till vidare forskning som inriktar sig på att arbeta fram praktiska verktyg som hjälper pedagoger, att själva arbeta med dessa frågor tillsammans med barnen och andra pedagoger. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)