Intern kommunikation - Är det dags att lägga personaltidningen i återvinningstunnan?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Organisationskommunikation har under de senaste decennierna påverkats av olika samhälleliga förändringar. Störst påverkan har möjligheten att kommunicera via digitala medier haft. Många förutspådde att dessa digitala medier, såsom intranät, skulle leda till bortfallet av mer traditionella pappers-kanaler, exempelvis personaltidningar, som länge använts för intern kommunikation. Detta har emellertid inte inträffat vilket tyder på att papperskanalerna bidrar med något de digitala medierna inte kan. Dessa resonemang formade en fråga om vilka medium som bör användas för att organisationer ska nå sina medarbetare med information. Det sätts alltså en stor tilltro till att de digitala medierna kommer styra en allt större del av den interna kommunikationen i framtiden. Det är emellertid den muntliga kommunikationen som i dagsläget är mest fördelaktig för att nå de anställda. Dessutom kan detaljhandelsföretag inte utesluta tekniska medier, så som anslagstavlor och personaltidningar ännu. Detta främst på grund av två orsaker. Digitala medier är inte lättillgängliga för alla anställda i detaljhandelsföretag idag. Även medarbetarnas vanor spelar in vid informationsinhämtande, och dessa är svåra att bryta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)