Digital kompetens i förskolan : En kvalitativ studie kring förskolans arbete utifrån de nya digitaliseringskraven

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: En av de största nyheterna i läroplanen för förskola (Lpfö18), som började gälla i juli 2019, var fokuset på digital kompetens och digitala verktyg. Alla barn ska få möjlighet att utveckla en adekvat digital kompetens med start i förskolan. Därtill ska digitala verktyg ingå i undervisning i andra ämnen än just inom teknik. I denna studie har vi undersökt vilka förändringar som gjorts på förskolor för att uppnå de nya målen samt om de haft några särskilda utmaningar eller problem vid införandet. Studien har gjorts som en kvalitativ analys utifrån intervjuer av sex förskollärare från två olika kommuner. Det teoretiska ramverket har utgått från TPACK-modellen (technological, pedagogical, and content knowledge). En modell som utgår från att teknisk och pedagogisk kunskap bildar en helhet tillsammans med ämneskunskapen och är en förutsättning för god undervisning med hjälp av digitala verktyg. Studiens resultat pekar på att alla förskolor gjort förändringar. Framför allt har surfplattor införskaffats men även smartboards och programmerbara robotar. Studien visar även att utbildning av pedagogerna är väldigt viktigt för att de digitala verktygen ska användas samt användas på rätt sätt vilket bekräftar TPACK-modellen. Pedagogerna har överlag en positiv bild av användningen av digitala verktyg i undervisningen och ser stora fördelar exempelvis vid dokumentation samt med barn med annat modersmål. Det finns även risker, såsom att surfplattor används som barnpassare, men med rätt utbildning av pedagogerna kan denna risk undvikas. Pedagogerna ser även att de uppfyller kravet om att utjämna socioekonomiska kunskapsklyftor genom att alla barn får tillgång till digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)