Hållbarhetsredovisningar: att kommunicera utvecklingen och konsekvenserna av sin verksamhet : En kvalitativ studie om sex företag inom den svenska dryckesbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Sedan flera år tillbaka har det diskuterats hur samt vilket ansvar som företag bör ta inom samhället. Idag är det en självklarhet att företag bör arbeta för hållbarhet samt med Corporate Social Responsibility samtidigt som de måste redovisa sitt arbete enligt lag. Lagen specificerar dock inte hur eller på vilken detaljnivå hållbarhetsarbete ska kommuniceras på ett transparent sätt. I denna studie undersöks hur Corporate Social Responsibility samt hållbarhetsarbete kommuniceras i hållbarhetsredovisningar från sex svenska företag inom dryckesbranschen. Studien har konceptualiserat olika teman genom en innehållsanalys av hållbarhetsredovisningar från Kiviks Musteri, Spendrups, The Absolut Company, Carlsberg Group, Åbro och Kopparbergs Bryggeri som täcker en period om fyra år. Studiens resultat tyder på att hållbarhet kommuniceras på olika sätt av företagen samt att alla företag knyter an globala mål för hållbar utveckling och den svenska årsredovisningslagen till sin verksamhet. Det återfinns även en skillnad gällande detaljnivå och abstraktion i kommunikationen från företagen trots att alla följer samma juridiska redovisningskrav gällande hållbarhet. Anledningen till att företagens hållbarhetskommunikation skiljer sig åt är för att företagen försöker nå en högre grad av legitimitet, arbeta utifrån fler hållbarhetsdimensioner samt inkorporera fler intressentgrupper. Genom en mer detaljerad kommunikation mot flera intressentgrupper anses företagen försöka ta hänsyn till ”själen av lagen” och skapa en högre legitimitetsuppfyllnad istället för att endast följa lagen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)