Sopsortering på tåg : En undersökning av uppfattningar, förbättringsmöjligheter och effekten av prompt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

Sammanfattning: Sopsortering på tåg är ett ämne där det saknas vetenskaplig litteratur. Det framstår utifrån författarnas egna observationer som att sopsortering på tåg inte förekommer. De alternativ som observerats är plastpåsar vid tågsäten och en lucka i väggen för blandat avfall. Det är troligt att avfallet går till förbränning då det inte finns några lagar eller regler som kräver att sopsortering ska finnas på tåg. Vetskapen om att ämnet inte undersökts och att det verkar saknas sorteringsalternativ på tåg, la grunden för arbetets syfte. Syftet var att undersöka hur människor upplever sorteringsmöjligheterna på tåg och potentialen att öka insamling med hjälp av bättre sorteringsmöjligheter och prompts. För att besvara syftet, formulerades två frågeställningar,1.Hur upplever människor sorteringsmöjligheterna på tåg, och kan olika typer av sorteringsmöjligheter förbättra dessa? Och, 2.Hur kan prompts användas för att öka sorteringen av pappersavfall på tåg? Teoriavsnittet var grundläggande för både metod, resultat och diskussion. Kapitlet berörde bland annat prompts, normativ påverkan, åtgärder för att kunna förbättra återvinning och en beskrivning av en fältstudie meden observation och utdelandet av flygblad.I arbetet valdes en enkätstudie för att få svar på frågeställning 1. Enkätens huvudsakliga resultat var tvetydigt, det gick inte helt säkert se att de valda interventionerna ökade sorteringsmöjligheterna. För att försöka få tydligare svar och för att få svar på fråga 2. genomfördes ett fältexperiment. Resultatet av fältexperimentet blev inte signifikant. I diskussionen lyftes de huvudsakliga resultaten från enkätundersökningen och fältexperimentet. Resultatet jämfördes med tidigare studier och styrkor och brister med arbetets utförande diskuterades. Slutligen gavs svar angående om syfte och frågeställningar hade besvarats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)