Matematik & Musik : En studie om elevers uppfattningar om musik i matematikundervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik

Sammanfattning: Syftet med min studie är att belysa elevers uppfattningar om användningen av musik som metod i matematikundervisningen. Ett annat syfte är att beskriva utvecklingen av området matematik och musik i ett lärandesammanhang samt att bidra till utvecklingen inom området. För att få en bild av elevers uppfattningar har jag att använt mig av en kvalitativ metod, där det viktiga är att tolka och förstå elevernas uppfattningar. För att eleverna skall kunna få en uppfattning har jag utformat två lektioner med bråkräkning och musik. Mot en teoretisk bakgrund har jag tolkat elevernas uppfattningar. För att allra bäst kunna fånga elevernas tankar har jag valt semi-strukturerade intervjuer. De elever jag intervjuat går i år 5 och matteboken dominerar deras vanliga matematikundervisning. Sammanlagt har jag intervjuat 18 elever. Resultatet är att musik kan bidra som intresseväckare i matematikundervisningen. Men det kan också avskräcka elever om läraren själv väljer all musik. Eleverna vill inte vara passiva mottagare av undervisning. Det är viktigt att utgå från elevernas livsvärld och beröra dem personligen. Musiken kan få eleverna att se matematik ur ett nytt perspektiv. Eleverna uppskattade variationen och de vill gärna jobba på andra sätt än matteboken. Musik kan även bidra med kommunikation och det uppskattades av eleverna samtidigt som andra elever tyckte att det blev rörigt med gruppövningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)