Mäta processmognad : Hur kan mognadsmodeller bidra vid verksamhetsutveckling?

Detta är en Magister-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

Sammanfattning: En kvalitativ studie med syfte att undersöka hur mognadsmodeller kan stödja verksamheter vid verksamhetsutveckling. I studien genomfördes en fallstudie, med tillhörande intervjuer. I fallstudierna gjordes en mätning med hjälp av en mognadsmodell. Mätningen kartlade två avdelningars beteenden och preferens som hindrar eller stödjer utveckling inom processorientering. Resultatet från mätningen användes som underlag för två intervjuer, genomförd med chefen för respektive fallstudie. Den insamlade empirin kompletterades med en intervju av en forskningsledare på SIQ (Sveriges institut för kvalitet) som även varit med och tagit fram den mognadsmodell som används i mätningen. I resultatet studien framkom att mognadmodeller kan vara bidragande vid verksamhetsutveckling, när de används på det sätt de är utformade att användas. fyra olika teman, kultur, kunskap, basera beslut på fakta och processorientering med nio olika subteman framkom där mognadsmodeller kan bidra till verksamhetsutveckling. Kulturen i en verksamhet spelar en central roll för att lyckas i arbete med mognadsmodeller. En viktig förutsättning för verksamheten är en kultur som bidrar till processorientering bland medarbetarna. Det framkom även att brist på kunskap inom systemteori kan medföra vissa risker och hinder för användandet av mognadsmodeller. Vilket lätt kan uteslutas/övervinnas med ökad kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)