Sökning: "bokbranschen"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade ordet bokbranschen.

  1. 16. Digitaliseringens förändring av bokbranschen

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Patric Björk; Liv Sundman; [2012]
    Nyckelord :E-bok; Digitalisering; Bokbransch; 4-R modell; Stigberoende;

    Sammanfattning : This is a bachelor thesis, written at the business studies institute, Uppsala Unviersity, exploring how digitalization has affected the Swedish book industry. This is done by studying how the introduction of the e-book has changed the way the publishers work and what problems and opportunities arise with the new way to publish and consume books. LÄS MER

  2. 17. Val av positioneringsstrategi i en radikal förändring - Två fallstudier i bokbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lina Albinsson; Alexandra Lindahl; Frida Hugne; [2012]
    Nyckelord :Positioneringsstrategi; radikal förändring; e-handel; hybrid strategi; generisk strategi; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att, ur ett företagsperspektiv beskriva, förklara och analysera hur företags val av positioneringsstrategi påverkas av en radikal branschförändring. Målet är således att ur en processyn undersöka relationen mellan radikal förändring av branschförutsättningarna, det vill säga en form av extern påverkan, och positioneringsstrategier. LÄS MER

  3. 18. En barnlitterär figur från förr

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Larissa Dubberke; [2012]
    Nyckelord :kundsegmentering.; bokserie; nostalgi; nylansering; barnbokmarknad; barn- och ungdomslitteratur; marknadsföring; marknadsanalys; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fallstudie av ett förlags marknadsföring av fyra stycken barnböcker som ingår i en serie. Därutöver utvecklas en marknadsplan till utgivningen, vilket förutsätter en analys av barnbokmarknadens statistik och trender. Vidare sker en dokumentation av lanseringsprocessen och en redovisning för förlagets marknadsplan. LÄS MER

  4. 19. Unga vuxnas åsikter kring bokomslags formgivning : En enkät- och fokusgruppsundersökning

    Kandidat-uppsats, Grafisk teknologi

    Författare :Nathalie Beillon; Fanny Runeby; [2012]
    Nyckelord :book cover; book jackets; design; young adults; bokomslag; formgivning; tilltalande bokomslag; unga vuxna; omslag; omslagsdesign; paratext;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ofta läsarens första möte med en bok och det är därför viktigt att bokomslaget tilltalar och sänder ut rätt signaler till konsumenten. Målgruppen unga vuxna, individer mellan 16 och 27 år, är enligt bokbranschen en grupp som är svår att nå. LÄS MER

  5. 20. Boken och tidningen möter Ipaden – Traditionens makt utmanas

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ola Anto; Emil Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :Digital konvergens; Apple; sociala lagar; tryckta publikationer; surfplatta; värden; attityder; distributionsformer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Årets julklapp år 2010 utsågs till surfplattan. Produkten som utses skall bland annat ”representera den tid vi lever i”. I samband med offentliggörandet menade Handelns Utredningsinstitut på att ”att läsa mail, nätverka på sociala medier, titta på filmer och spela spel tillhör det dagliga livet oberoende av plats. LÄS MER