Sökning: "djupinriktat lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden djupinriktat lärande.

  1. 1. "Varför ska vi lära oss det här?" - Teknikelevers uppfattningar om kemins roll i utbildningen och i samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Larsson; [2018]
    Nyckelord :teknikelever; fenomenografi; gymnasieelevers uppfattningar; kemins roll; kunskapsemfaser; yt- och djupinriktat lärande;

    Sammanfattning : Kursen Kemi 1 är obligatorisk att läsa på gymnasiet för elever på de naturvetenskapliga och tekniska programmen. Dock är teknikeleverna (TE-eleverna) mindre motiverade till att läsa kemi och har sämre betyg i kursen jämfört med naturvetenskapseleverna, vilket är ett problem. LÄS MER

  2. 2. Grundkurs i EPANET 2 : Ett förslag på hur e-lärande kan användas för att främja ett djupinriktat lärande

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Werner Astete; Polus Yonan; [2015]
    Nyckelord :EPANET; modelling; e-learning; hydraulics; hydraulics mechanics; water pipe network; pressure; pressure level; flow; EPANET; modellering; e-lärande; hydraulik; hydraulisk mekanik; vattenledningsnät; tryck; trycknivå; flöde;

    Sammanfattning : Lärande med elektroniska medel har potentialen att revolutionera lärande. Via datorskärmen kan man enkelt åskådliggöra fysikaliska fenomen och underlätta arbetet för läraren. LÄS MER

  3. 3. Datorspel eller textbaserat läromedel – vilket fungerar bäst som lärande verktyg?

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Datorspel; lärande; digitala verktyg.;

    Sammanfattning : SammanfattningDetta examensarbete tar avstamp i den digitala verklighet barn och unga lever i idag, skolans uppdrag, samt dedebatter som rasar i Sverige kring skolans digitala utveckling och dess verktygs positiva eller negativa effekterpå elevers lärande.I läroplanen anges det tydligt att skolans uppdrag är att bland annat förbereda eleverna för den komplexa,informationstäta och snabbt föränderliga verklighet de kommer att mötas av och redan lever i. LÄS MER

  4. 4. Påverkar tidigare arbetslivserfarenhet lärande? : En kvalitativ studie om universitetsstudenters olika sätt att lära i relation till tidigare arbetslivserfarenhet.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Berg; Josefin Schützer; [2013]
    Nyckelord :work experience; experiential learning; surface learning; deep oriented learning approach to learning and social interaction; arbetslivserfarenhet; erfarenhetsbaserat lärande; ytinriktat lärande; djupinriktat lärande; syn på lärande och social interaktion;

    Sammanfattning : Många av dagens ungdomar har svårt att komma in på arbetsmarknaden som en följd av att de saknar tidigare arbetslivserfarenhet eller eftergymnasial utbildning. Detta kan vara en förklaring till att allt fler väljer att studera vidare på universitet eller högskola. LÄS MER

  5. 5. Att handleda gymnasieelever i deras lärprocesser: en kvalitativ undersökning i den egna verksamheten av några lärares erfarenheter av handledning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Birgitta Rydby; [2008]
    Nyckelord :handledning; fenomenologi; hermeneutik; lärande; kunskap; ytinriktat lärande; djupinriktat lärande; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Olika reformer har avlöst varandra i skolans värld och varje reform har medfört förändrade krav på skolans verksamhet. Varje läroplan bygger på föreställningar om vad kunskap och lärande är. När Lpf 94, läroplan för de frivilliga skolformerna, kom fanns där en förändrad syn på kunskap och lärande. LÄS MER