Sökning: "icke-verbalt språk"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden icke-verbalt språk.

  1. 1. Sjuksköterskans erfarenhet av vårdande samtal med patienter som inte talar landets språk : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elina Maksumic; Semhar Meles; [2023]
    Nyckelord :Sjuksköterskans erfarenhet; vårdande samtal; kommunikation; kommunikationsverktyg; tolkanvändning.;

    Sammanfattning : Kommunikation handlar om ett ömsesidigt utbyte mellan oss människor och kan ske både verbalt som icke-verbalt. I samhället såväl som inom hälso- och sjukvården är kommunikation en viktig del då den underlättar för oss människor att interagera med varandra. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Johansson; Jessica Reinholdsson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskola; Kommunikation; Sociokulturellt perspektiv; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolans undervisning och hur de relaterar dessa erfarenheter till utvecklingen av barns språkliga och kommunikativa förmågor. Metoden består av skriftliga intervjuer, via Sunet Survey, av tio förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Håkansson; Mari Wimmerstedt; [2022]
    Nyckelord :tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; takk; språk; yngrebarn; förskola; förskollärare; icke-verbalt språk; kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, kan hjälpa barn att lägga grunden för ett verbalt språk, och verka som ett komplement för de barn som inte ännu har ett verbalt språk. Många barn tillbringar stora delar av sin tid på förskolan och det är viktigt att alla barn får rätt förutsättningar för att kunna utvecklas till kompetenta samhällsmedlemmar i framtiden. LÄS MER

  4. 4. Språkpraktiker konstruerade av barn i förskolan : en kvalitativ observationsstudie om barns deltagandemönster under den fria leken i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Denby; Hanna Lindström; [2020]
    Nyckelord :Språkpraktiker; deltagandemönster; samspel; fri lek; utomhusmiljö; förskola; sociokulturellt perspektiv; videoobservation; interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Problematiken som ligger till grund för den här studien är behovet av att synliggöra de äldre barnens språkpraktiker och deltagandemönster i den fria leken i utomhusmiljön. Detta då tidigare forskning bland annat fokuserat på de yngre barnen samt att många studier utförts i inomhusmiljön. LÄS MER

  5. 5. För alla barns rätt till sitt språk : Systematisk granskning av pedagogiskt stödmaterial för att befrämja barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Moa Gustavsson; Tina Jansson; [2020]
    Nyckelord :Stödmaterial; språkstödjande; socialsemiotiskt perspektiv; språkutveckling; förskolepedagoger; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att granska tillgängligt stödmaterial för barns språkutveckling inom förskolans verksamhet. Genom systematisk sökning identifierades olika typer av stödmaterial och analyserades med en latent innehållsanalys samt ur ett socialsemiotiskt perspektiv. LÄS MER