Sökning: "socio-emotional support"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden socio-emotional support.

  1. 1. Vems närvaro saknas? En kvalitativ studie om professionellas reflektioner om preventiva insatser mot problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Astrid Abrahamsson Mjörnebrant; Tuva Rexstrand; [2024]
    Nyckelord :school absenteeism; school absence; school attendance problem; preventive work; academic support; Social Sciences;

    Sammanfattning : In the past decade, problematic school absenteeism has become a well-known concept in society and research. This study aims to research professionals’ perspectives on problematic school absences in elementary school and high school, and their alternative solutions and thoughts about preventative work. LÄS MER

  2. 2. Skolfrånvaro - En kvalitativ studie om hur stödpersonal i grundskolans elevhälsoteam upplever problematisk skolfrånvaro och hur skolhunden bidrar i interventionerna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Pernilla Greenspan; Maria Abdulraheem; [2024]
    Nyckelord :interventions; absenteeism; dog therapy; schools; interventioner; problematisk skolfrånvaro; hundterapi; grundskolan; skolhälsoteam; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problematic school absenteeism is currently a complex and increasing challenge in society. The purpose of this thesis is to investigate how school teachers experience problematic absenteeism how they have worked to promote school attendance in children and youths and how they’ve reintegrated them into school after being absent. LÄS MER

  3. 3. Neural correlates of pragmatic processing in adolescents

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Christoffer Forbes Schieche; [2023]
    Nyckelord :Adolescence; cognitive control functions; fMRI; pragmatics; theory of mind; fMRI; kognitiv kontroll; mentalisering; pragmatik; tonåringar;

    Sammanfattning : Understanding indirect speech, i.e., when an utterance does not match the intended meaning, is one of many pragmatic abilities at play in conversation. While the development of pragmatic abilities starts early, they continually develop throughout adolescence although this period is understudied. LÄS MER

  4. 4. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER

  5. 5. “Barnen följer inte by the book” : En kvalitativ studie om hur nyutbildade förskollärare känner sig rustade för arbetet att stödja barns socioemotionella utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helena Karlsson; Annika Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Theory to practice; newly graduated preschool teachers; children s socio-emotional development; cooperation; pedagogical tools; Teori till praktik; nyutbildade förskollärare; barns socioemotionella utveckling; samverkan; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur nyutbildade förskollärare upplever sig rustade för mötet med barns socioemotionella utveckling mot de krav som de har mött i förskolans verksamhet. Förskolan har under de senaste 50-åren förändrats vilket ställer ökade krav på förskollärarens kapacitet. LÄS MER