Sökning: "tycker om att läsa böcker"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade orden tycker om att läsa böcker.

  1. 6. Förhållningssätt som används för att höja elevers läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Nathalie Solin; Iza-Linn Granlund; [2020]
    Nyckelord :Förhållningssätt; läsmotivation; vårdnadshavare; lärare och grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga vilka stöttande förhållningssätt som vårdnadshavare och lärare har för att öka läsmotivationen hos elever i årskurs 1–6. Genom två webbenkäter har data samlats in. Resultatet av enkätundersökningen visar att nästan alla vårdnadshavare tycker att det är viktigt att läsa. LÄS MER

  2. 7. Att läsa med öronen - En fallstudie om lyssningsläsningens effekter på läsförståelse och läsglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Ghasemi Thorbert; [2019]
    Nyckelord :lyssförståelse; lyssning; lyssningsläsa; lyssningsläsning; läsa med öronen; läsförståelse; Inläsningstjänst;

    Sammanfattning : Lyssningsläsning är ett relativt outforskat område inom svenskämnet, det finns dock paralleller att dra till forskning om lyssnande, läsförståelse och högläsning. I detta examensarbete presenteras en fallstudie över vilka effekter lyssningsläsning kan ha på läsförståelse, men även vilka effekter lyssnings¬läsning kan ha när det kommer till läsglädje. LÄS MER

  3. 8. Vad motiverar barn till läsning? : En kvalitativ studie om elevers motivation och drivkrafter till att läsa på fritiden

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malinn Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Läsning; inre motivation; yttre motivation; kompetens; meningsfullhet; självständighet;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att undersöka vilka tankar elever har om sin skönlitterära läsning samt vad som motiverar elever till att läsa på fritiden. För att uppfylla syftet besvarades en enkät om inre och yttre motivation i två klasser i årskurs sex. Därefter valdes sex elever med inre motivation till läsning ut för intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Tankar om talböcker : elevperspektiv på Legimus

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Brink; [2019]
    Nyckelord :Assistive technology; attitude; compensatory aids; Legimus; stigmatization; student perspective; talking book; Assisterande verktyg; attityd; elevperspektiv; kompensatoriska hjälpmedel; Legimus; stigmatisering; talbok;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett elevperspektiv undersöka vilka hinder samt möjligheter som kan identifieras i elevers användande av talböcker samt att få en uppfattning om hur elever uppfattar lärares attityd och kompetens inom detta område. Den metod som jag använt är enkäter som besvarats av elever i åk 4-9 som har ett Legimuskonto. LÄS MER

  5. 10. Konflikthantering i förskolan – bara bråk eller tillfälle till lärande? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskolepersonal arbetar tillsammans med barnen för att lösa konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Edholm; Louise Sjödin; [2019]
    Nyckelord :Förskolepersonal; konflikthantering; lek;

    Sammanfattning : Vi vill med detta arbete öka våra kunskaper runt konflikter och hur man kan använda leken som metod för att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Vårt syfte och våra forskningsfrågor är hur beskriver förskolepersonalen konflikt bland barn? Hur beskriver förskolepersonalen att de använder lek i konfliktsituationer? Vilka andra konflikthanteringsmetoder beskriver förskolepersonal att de använder? Metod delen beskriver vi hur vi har gått tillväga, genom en semistrukturerad kvalitativ studie där sex förskolepersonal har blivit intervjuade på olika förskolor i Norrland. LÄS MER