Sökning: "är läxor bra"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden är läxor bra.

  1. 6. Användning av Formativ bedömning i matematik för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Viktor Segerlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lärarens uppfattning gällande formativ bedömning samt lärares användande av skolverkets uppsatta riktlinjer inom formativ bedömning. Den formativa bedömningens huvudsyfte är att eleverna ska ta ansvar för sitt eget lärande och då öka sin utveckling i det egna lärandet. LÄS MER

  2. 7. Läxan i en värld av kunskapskrav och tidsbrist -En studie om lärares uppfattning av läxor och dess effekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Millerud; Isabella Norgren; [2019]
    Nyckelord :Läxor; hemuppgift; syfte; effekter; lärare; hemförhållanden; kunskapskrav; tidsbrist;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur ett antal lärare förhåller sig till läxor. Avsikten är att ta reda på hur lärarna definierar en läxa, varför de använder läxor i sin undervisning och vad de anser att läxorna har för effekter på deras elever. LÄS MER

  3. 8. Läxor, ett hjälpmedel eller en onödighet? : Ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lena Pedersen; [2019]
    Nyckelord :föräldraperspektiv; hem; lärande; samarbete; skola; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att de flesta föräldrar kan ge stöd i läxläsningen oavsett resurser, samt att detta stöd är mycket positivt för barnen. Kandidatuppsatsen syftar till att undersöka hur elevers läxor och dess utformning kan förbättras utifrån föräldrars perspektiv genom att studera och belysa föräldrars tankar, åsikter och erfarenheter kring läxor. LÄS MER

  4. 9. Nu kan ni ta fram boken! : -en enkätstudie av hur läroboken används i gymnasieämnet biologi.

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Hallberg; Sophie Hassel Hedihn; [2017]
    Nyckelord :biologi; lärobok; läroboksanvändning; didaktik; enkät.;

    Sammanfattning : Vi har gjort en studie i hur biologilärare på gymnasiet använder läroboken i sin undervisning och hurboken används i olika moment. Vi har stött på en väl utbredd negativ inställning till läroböcker ochuppfattningen om att kreativ undervisning motverkas av användandet av läroböcker. LÄS MER

  5. 10. Den ”perfekta” matematikläxan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magnus Grankvist; Alisar El-Haj; [2016]
    Nyckelord :Elever; konstruktioner; lärare; matematikläxa; sociokulturell;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet har tidigare forskning används i ett försök att skapa den ”perfekta” matematikläxan. Forskning har haft ett stort fokus på att generalisera negativa och positiva effekter som läxor kan ha på elever. LÄS MER