Sökning: "är läxor bra"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden är läxor bra.

  1. 11. Möte med nyanlända föräldrar : en studie om möten, förväntningar och samverkan i svensk skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna Johnsson; Gerd Blivik; [2016]
    Nyckelord :Nyanländ; föräldrar; möte; förväntningar; samverkan; interaktionistisk; interkulturell;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har många människor sökt asyl i Sverige, många av dem barn i skolåldern. Barn som anländer till Sverige efter ordinarie skolstart fullföljer i lägre utsträckning gymnasieutbildning och får därmed sämre förutsättningar på arbetsmarknaden. LÄS MER

  2. 12. ”Alla får inte samma läxa”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stefan Soomro; [2016]
    Nyckelord :läxa; läxpolicy; framgångsfaktor; socialkonstruktionism; specialpedagog;

    Sammanfattning : SammanfattningStefan Soomro (2016). "Alla får inte samma läxa". ("Not everyone gets the same homework".) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER

  3. 13. Eleven i den lilla och stora klassen : En kvalitativ studie av elever och lärares upplevelser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Konradsson; Nora Widegren; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; Grundskola; Intervju; Klasstorlek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lärare utifrån deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lärande samt prestation och motivation. Våra frågor var således: Hur upplever elever och lärare att det är att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lärare i den befintliga klassen? och Finns det något samband mellan klasstorlek och elever och lärares upplevelser? Som metod användes en kvalitativ metod i form av intervjuer då vår önskan var att komma informanterna på djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala värld. LÄS MER

  4. 14. ”Vi lärde oss om stress, men det mesta är bortglömt” : en kvantitativ studie om vad som påverkar gymnasieungdomars upplevda hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fredrika Karlsson; Joakim Gräns; [2010]
    Nyckelord :Stress; skola; fysisk aktivitet; ungdomar; KASAM; Krav-kontroll-stöd-modellen;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka och jämföra vad som påverkar gymnasieelevers upplevda hälsa i årskurs 3, i en storstad och en mindre tätort. För att uppfylla detta syfte har tre frågeställningar utformats till följande: (1) Vad i skolmiljön upplever eleverna är en stressor som påverkar deras hälsa? (2) Vilken roll spelar läraren respektive skolan för elevernas upplevda hälsa? (3) Hur ser sambandet mellan fysisk aktivitet och upplevd hälsa ut? Metod För att uppfylla syftet och besvara frågeställningarna valdes en kvantitativ metod, enkät. LÄS MER

  5. 15. Läxor - en del av undervisningen? : En studie kring lärares förhållningssätt och intentioner rörande läxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Camilla Bergström; Karin Hansson; [2010]
    Nyckelord :Homework; teaching; knowledge; learning; teacher; attitude; intention; Läxor; undervisning; kunskap; lärande; lärare; förhållningssätt; intentioner;

    Sammanfattning : Vår kvalitativa studie utgår från vad lärare säger sig ha för intentioner med läxor och vilket förhållningssätt de har till dem. Vi ville skapa oss en bild om hur vi kan förhålla oss till läxor i vår kommande yrkesroll som lärare. För att uppnå syftet med studien intervjuade vi fyra lärare i de tidiga skolåren. LÄS MER