Sökning: "öppna slutna utsagor"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden öppna slutna utsagor.

  1. 1. Sagan om de nationella proven: en berättelse ur lärarnas perspektiv : En studie om lärares tankar om och inställningar till hur deras undervisning kan påverkas av det skriftliga nationella provet i svenska på högstadiet och i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Larsson; Lisa van Ginhoven; [2024]
    Nyckelord :Nationella prov; washback; lärares autonomi; planering; bedömning; texttyper; central rättning;

    Sammanfattning : De nationella proven som fenomen har på olika sätt och utifrån olika ämnesområden undersökts och utretts i stor utsträckning genom åren. Detsamma kan dock inte sägas när det kommer till lärares yrkesutövning relaterad till de nationella proven, vilket är ett tidigare tämligen icke beforskat område. LÄS MER

  2. 2. "Hur tänker du?" : en studie om elevers variation av lösningsstrategier inom det pre-algebraiska området

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Catharina Ahlin; Zandra Nilsson; [2012]
    Nyckelord :strategier; öppna utsagor; pre-algebra; subtraktion; addition; vardaliga sammanhang; missuppfattningar; elever;

    Sammanfattning : Detta är en empirisk studie som har syftat till att synliggöra vilka strategier elever i årskurs två har använt när de löst öppna utsagor samt vilka missuppfattningar som förekommit i samband med detta. Studien har även syftat till att synliggöra hur eleverna har kunnat relatera öppna utsagor till vardagliga sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Skolår 4 elevers uppfattning av likhetstecknet och läroböckernas framställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joanna Haddad; Gabriele Sponheimer; [2010]
    Nyckelord :ekvation; ekvivalens; likhet; likhetstecknet; matematik; operationell uppfattning; pre-algebra; strukturell uppfattning; öppna slutna utsagor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skolår 4 elevers förståelse av likhetstecknet. Vi ville även studera hur symbolen presenteras i elevernas läroböcker och mot bakgrund av tidigare forskning diskutera hur detta kan påverka deras förståelse av begreppet. LÄS MER