Sökning: "Adverbial"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet Adverbial.
1. "Det är troligen så" : En studie i andraspråksinlärares användning av modalitetsmarkörer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Modalitetsmarkörer används för att uttrycka bland annat värderingar och åsikter för påståenden i satser. I föreliggande studie är huvudsyftet att undersöka om det finns en relation mellan andraspråkselevers användning av modalitetsmarkörer och deras betyg. LÄS MER
2. ‘NOTHING IS IN VAIN': Non-Standard Negation and Cyclical Change in Kutu, Kwere, and Zalamo
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : This work concerns the polyfunctionality and grammaticalization of an item bule in the under described Tanzanian Bantu languages, Kutu, Kwere, and Zalamo. Through collection and analysis of field data, it is shown that the original adverbial element bule ‘for free, in vain, for no reason’ has developed a wide range of functions within the domain of non-standard negation. LÄS MER
3. English Word Order in Written Production of Swedish Students
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : This study investigates English word order errors in the written production of Swedish junior high school students. It analyzes 24 essays written by the 9th-grade students in a junior high school in Sweden in the spring semester of 2022. LÄS MER
4. Om variationen mellan postverbal och medial placering av VP-adverbial i svenska
Master-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskapSammanfattning : Adverbial uppträder, i modern svenska, i huvudsak i två positioner i satsen: postverbalt (sist i satsen) eller medialt (före det finita verbet i bisatser och efter det finita verbet men före ex. infinita verb i huvudsatser). VP-adverbial sägs ha sin naturliga position postverbalt, men de kan också placeras medialt. LÄS MER
5. "Stand back and admire - then eat." : Translating explicit and implicit instructions in recipes
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This study examines explicitness and implicitness in the instructions of eight English baking recipes and their translations into Swedish. The aim is to investigate whether the degree of explicitness changes in the translation. LÄS MER