Sökning: "Akademiska institutioner"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Akademiska institutioner.

  1. 1. Spänningen mellan Nätverk & Meriter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Danishmand Arina; Lindskog Emma; [2022]
    Nyckelord :Merit; Nätverk; Akademin;

    Sammanfattning : Inom den vetenskapliga akademin finns en stark tradition av att rationellt förlita sig på meriter. Tidigare forskning har dock påpekat att det kan finnas en fara i att inte ifrågasätta meriters rationalitet. Vi ser problematiken med att nätverkets betydelse kommer i skymundan och att dess betydelse inte får en förklaring. LÄS MER

  2. 2. Den aktivitetsbaserade arbetsplatsen - en akademisk mardröm? : En fallstudie om hur den aktivitetsbaserade arbetsplatsen påverkar den upplevda produktiviteten hos MDU-Eskilstunas forskningsaktiva akademiker

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Johanna Björkman; Hanna Estenstad; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum: 22-01-13 Nivå: Kandidatuppsats Företagsekonomi, 15 hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens universitet Författare:    Johanna Björkman (97/07/31)        Hanna Estenstad (97/08/31) Titel: Den aktivitetsbaserade arbetsplatsen - En akademisk mardröm?  Handledare: Ulf Andersson Nyckelord: Aktivitetsbaserade arbetsplatser, upplevd produktivitet, flexkontor, akademisk miljö, produktivitet Forskningsfråga: Hur påverkas den upplevda produktiviteten hos de forskningsaktiva medarbetarna vid Mälardalens universitet Eskilstuna av en aktivitetsbaserad arbetsplats? Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka om och hur de forskningsaktiva medarbetarna på Mälardalens universitet i Eskilstuna upplever att deras produktivitet påverkas av den aktivitetsbaserad arbetsplatsen. Metod: I denna studie har en blandning av kvantitativ och kvalitativ metod använts med en deduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Demokrati och akademisk frihet i Afghanistan : En fallstudie om demokrati och den akademiska friheten efter sommaren 2021

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Taher Bseiso; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Academic freedom; Afghanistan; Demokrati; Akademisk frihet; Afghanistan;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine what democracy and academic freedom look like in Afghanistan today after the Taliban took power in the summer of 2021. The method section takes up, method and research design, validity, and reliability as well as material and source criticism, such as the importance of being source critical of the collection material as there are secondary sources. LÄS MER

  4. 4. Hur redovisas konst och konstnärlig kvalitet? : En komparativ studie av Kungliga Operans och Kungliga Dramatiska teaterns redovisningsmetoder jämfört med akademiska modeller

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Christian Jörgensen; [2022]
    Nyckelord :Performing-arts management; Performance measurement; Arts evaluation; Institutional logics; Arts administration;

    Sammanfattning : The essay aims to show the relation between academic models for performance measurement and legitimisation in non-profit performing arts companies (NPA) and the current evaluation methods used by NPAs in Sweden. The study has been conducted using content analysis with a comparative design and deductive approach. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan hem och skola : En studie om föräldrars uppfattningar av sitt föräldraengagemang och hur skolan arbetar för att göra föräldrar delaktiga.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marcus Bengtsson; Sanae Jamina El Ouali Alami; [2021]
    Nyckelord :Föräldradelaktighet; engagemang; pedagogik; samverkan; inramning; klassifkation;

    Sammanfattning : Studien har men hjälp av en kvalitativ ansats studerat de pedagogiska relationerna mellan hem och skola med särskilt intresse för föräldrars uppfattning av fenomenet föräldradelaktighet. Studien har syftat till att studera föräldrars upplevelser av föräldradelaktighet för att med hjälp av Bernsteins teori om inramning och klassifikation skapa större förståelse för varför föräldrar väljer att engagera sig och hur skolan arbetar för att främja en god samverkan mellan hem och skola. LÄS MER