Sökning: "Ann-Louise Lärare"
Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden Ann-Louise Lärare.
6. Att undervisa elever i läs- och skrivsvårigheter i samhällsorienterande ämnen. : En fenomenologisk studie om So-lärares erfarenheter och upplevelser.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning I examensordningen (SFS 2008:132) gällande speciallärare står det bland annat beskrivet att speciallärare ska vara kvalificerade samtalspartners och rådgivare i frågor som rör språk, - skriv och läsutveckling. Därför är syftet med den här studien att undersöka vad högstadielärare i So har för erfarenheter av att i sin undervisning undervisa elever med läs- och skrivsvårigheter och hur de bemästrar de svårigheter de möter i sin strävan att tillgodose dessa elevers behov. LÄS MER
7. Lek är liv! : En undersökning om pedagogers förhållningssätt till barns lek och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Vi säger ofta att leken är så viktig, att leken är barns sätt att lära. I svensk förskola är den s.k. fria leken ett stående inslag. LÄS MER
8. Barn ritar väl ändå! : en undersökning om förutsättningar för bild- och formverksamhet för yngre barn i skola och fritidshem
Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om förutsättningar för skapande verksamhet för barn i årskurs 1 och 2 samt på fritidshem i Stockholmstrakten. När och hur används skapande verksamhet? Bilder i skolan tillverkas exempelvis med olika syften, dels för att illustrera berättelser eller som hjälp att lättare förstå basämnen. LÄS MER
9. Alla kan lära - men på olika sätt
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Arbetet handlar om elevers olika sätt att lära. Vårt intresse för ämnet utvecklades och fördjupades under vår tid på lärarutbildningen. Att ta hänsyn till elevers olika sätt att lära i den dagliga pedagogiska verksamheten såg vi som en självklarhet. LÄS MER
10. "Se mig, för här är jag" : Lärares resonemang kring innebörden av begreppet individanpassad undervisning i skolår 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, fritidshemmet och förskoleklassen, (Lpo94) är tydlig i sin definition att en individanpassad undervisning ska tillämpas i skolan och att undervisningen ska utgå från den enskilde elevens behov. Då forskning pekar på att definitionen och innebörden av begreppet behov inte är tydlig fann vi det intressant att undersöka hur lärare definierar innebörden av begreppet individanpassad undervisning i år 1 med särskilt fokus på aspekten elevers behov. LÄS MER