Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kvalitativ studie över lärares metod att ta reda på elevers förkunskaper : Hur gymnasielärare tar reda på förstaårselevers förkunskaper i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ann-Louise Mickelsen Jansson; [2021]
    Nyckelord :Grundläggande kunskaper; biologi; matematik; diagnostiska test; gymnasiet.;

    Sammanfattning : För att få en positiv samhällsutveckling behövs välutbildade medborgare. När biologilärare tar emot sina förstaårselever på gymnasiet, så vet dom oftast inget om eleverna. De kommer från olika skolor med olika grundskollärare vilket sannolikt innebär att eleverna har olika förkunskaper. LÄS MER

  2. 2. Högläsning för elever i årskurs 4-6 : En intervjustudie om lärares syn på högläsning, val av böcker och tankar kring normkritik vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ann-Louise Mossberg; [2021]
    Nyckelord :Reading aloud; choice of literature; norm criticism; elementary school; education; Swedish; Högläsning; litteraturval; normkritik; grundskola; undervisning; svenska;

    Sammanfattning : Abstract Reading aloud does not have its own place in the curriculum for grades 4-6. This means that it is up to the teachers to decide whether they should read aloud in their teaching and, if so, to what extent. Neither are there any clear guidelines as to what kind of literature the pupils should take part of. LÄS MER

  3. 3. Problemskapande beteende i grundsärskolan : En kvalitativ studie om hur några lärare i grundsärskolan arbetar med situationer med problemskapande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Louise Höglund Kårberg; Jeanette Blomquist; Dorota Hogeborn Welk; [2018]
    Nyckelord :Abstract;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. ”Inte en dikt till…!” : En kvalitativ studie om litteraturundervisning på gymnasieskolans yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann-Louise Lindgren Edmonds; [2016]
    Nyckelord :Svenska 1 på yrkesprogram; läroplan; litteratur i svenska 1; kvalitativ studie; den dolda läroplanen;

    Sammanfattning : Abstract “Not Another Poem…!” is a qualitative study about teaching literature at Upper Secondary School’s vocational courses. The aim of this study is to investigate how teachers of Swedish language select materials and how they conduct their work with Swedish literature in the first year of the Swedish syllabus. LÄS MER

  5. 5. Elevinflytande i klassrummet : En undersökning om hur elever i årskurs tre uppfattar sina möjligheter till inflytande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann-Louise Kux Mohlen; Burbuqe Krasniqi; [2013]
    Nyckelord :elevinflytande; demokrati; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elever i årskurs tre, på två skolor i Sverige, uppfattar sin möjlighet till elevinflytande i klassrummet. Vi ska undersöka hur mycket elevinflytande de upplever att de har på undervisningssituationen och arbetssättet. LÄS MER