Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skolans tidiga sex- och samlevnadsundervisning : En läromedelsanalys ur ett queerteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Hessel; [2015]
    Nyckelord :Sex- och samlevnadsundervisning; sex och samlevnad; läromedelsanalys; normer; queerteori; biologi.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i den kritik som har riktats mot sex- och samlevnadsundervisningen i den svenska skolan, samt läromedels starka inflytande över undervisningen, har avsnitten om sex och samlevnad analyserats i sex olika läromedel i biologi för årskurs 4-6. Avsnitten har analyserats utifrån begreppen pubertet, sexualitet och reproduktion, identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar, begrepp som ska täckas in av sex- och samlevnadsundervisningen enligt aktuell läroplan, LGR11. LÄS MER

  2. 2. Verktyg för en jämlik skola : med normkritisk pedagogik som strategi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Hessel; [2014]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; normer; heteronormen; heteronormativitet; kön; sexualitet; informationshäfte;

    Sammanfattning : Detta är en rapport om framtagningen av ett informationshäfte om normkritisk pedagogik som riktar sig till pedagoger, framför allt för pedagoger i grundskolans yngre åldrar. Informationshäftet är av introducerande karaktär och riktar sig till pedagoger som har lite eller inga förkunskaper i ämnet. LÄS MER

  3. 3. Den oväntade kändisen: - Effekterna av överraskande kombinationer mellan varumärke och kändis i reklam

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Anna Stig; Martina Hessel; [2007]
    Nyckelord :Celebrity endorser; Congruency; Incongruency; Ad effects; MRA;

    Sammanfattning : The effect of moderate incongruency between a celebrity endorser and an advertised brand is considered in an experiment with celebrities, both congruent and moderately incongruent with the investigated brands. In addition, the influence of possible moderator variables was examined, as well as the potential impact of the celebrities’ gender. LÄS MER