Sökning: "Utvärdering av e-tjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Utvärdering av e-tjänster.

  1. 1. En undersökning av användningen av lagstadgade tillgänglighetskrav vid utveckling och utvärdering av kommunala e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie med ett urval av yrkesverksamma inom kommunal e-tjänsteutveckling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Blomqvist; [2024]
    Nyckelord :e-tjänster; Tillgänglighet; Utvärdering av e-tjänster; Utveckling av e-tjänster; e-tjänsteutveckling; Kommunala e-tjänster; DOS-lagen; offentlig sektor; digitalisering;

    Sammanfattning : Kommunala e-tjänster i Sverige är ett resultat utav e-förvaltningens syfte att tillgodose invånare med användbara e-tjänster. Flera studier visar dock att kommunernas e-tjänster trots lagstadgade tillgänglighetskrav från DOS-lagen uppvisar stora mängder tillgänglighetsbrister vilket resulterar i att dessa inte är tillgängliga för alla invånare i den utsträckning som de ska vara. LÄS MER

  2. 2. Användbarhet och tillgänglighet hos Nationell Patientenkäts resultatsida : Undersökning genom användbarhetstester och tillgänglighetsanalys

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Izabel Tawfik Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; Tillgänglighet; Användbarhetstester; WCAG 2.1; Benyons 12 designprinciper;

    Sammanfattning : I och med att digitalisering, användning av internet och e-tjänster har ökat finns ett stort behov av att se till att webbsidors information kan nå ut till och tillgodogöras av alla individer. Det finns ett antal lagar, riktlinjer och krav för att uppnå detta. LÄS MER

  3. 3. TILLGÄNGLIGHET FÖR DYSLEKTIKER OCH OFFENTLIGA E-TJÄNSTER : Tillgänglighetsanpassade heuristiker för User Experience Designers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Bernerstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med att samhället digitaliseras behöver den offentliga sektorn vara noggrann med att göra sina e-tjänster tillgängliga för alla. Medan vissa människor tjänar på att tjänster blir snabbare, mer bekväma och mindre kostsamma att ta del av riskerar människor med fysiska och kognitiva funktionsvariationer att utebliva från systemet om tillgängligheten inte är god. LÄS MER

  4. 4. E-tjänster eller gentjänster : En användarfokuserad utvärdering av kommunala e-tjänsters användbarhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Johanna Koefoed; Alexandra Gutenberg; [2022]
    Nyckelord :User-centered design; Usefulness; Usability; Electronic services; e-government; Användarcentrerad design; Användarnytta; Användbarhet; Elektroniska tjänster; e-förvaltning;

    Sammanfattning : Introducerandet av e-samhället har medfört både stora samhällsmöjligheter och samhällsutmaningar på individ-, organisations- och samhällsnivå. Det är i dagsläget invävt i vår vardagliga tillvaro och har med tiden transformerat hela samhället. LÄS MER

  5. 5. Incorporating end user needs in e-Servicedevelopment at project level

    Master-uppsats, KTH/Industriell Management

    Författare :ÅSA BJÖRNDAHL; [2016]
    Nyckelord :e-Service s ; e-Government; human-centered design HCD ; user-centered design UCD ; user needs; IT-development; e-tjänst er ; e-Government; människocentrerad utveckling; användarcentrerad utveckling; användarbehov; IT-utveckling;

    Sammanfattning : Syfte - Syftet med denna forskning är att främja förståelsen av hur slutanvändarbehov beaktas vid utformningen och genomförandet av offentliga e-tjänster. Metod - Forskningen genomfördes med en fallstudieapproach på Skatteverket, där fyra olika utvecklingsprojekt för e-tjänster undersöktes. LÄS MER