Sökning: "Autistic Spectrum Disorders"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Autistic Spectrum Disorders.

  1. 1. A training material for Upper-secondary school teachers in mathematics in their endeavours to effectively communicate with students on the autistic spectrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Armin Massoumzadeh; [2021]
    Nyckelord :ASD; i.e. Autism spectrum disorder; implicit explicit preconceptions; introductory material; Autismspektrumtillstånd; implicita explicita förväntningar; fortbildningsmaterial;

    Sammanfattning : En analys av en studie gjord av Lorenz och Heinitz (2014) på autistiska personers uppfattning om sig själva, sina förmågor och behov och en kartläggningsrapport av Specialpedagogiska skolmyndigheten från 2013 har belyst hur det hos dessa individer finns en potential långt utöver det normala. Skolmyndigheten (2013) rapporterar om att lärare saknar verktyg för att förstå elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer, framförallt vid autismspektrumtillstånd där sådana verktyg ofta behöver vara individanpassade och därför varierar från elev till elev. LÄS MER

  2. 2. Cognitive behavioural therapy intervention for children and adolescents with Autism Spectrum Disorders and anxiety : A systematic literature review from 2009 to 2019.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :María Luisa Valencia Hernández; [2019]
    Nyckelord :cognitive behavioural therapy; modified CBT intervention; anxiety; autism spectrum disorders; systematic literature review.;

    Sammanfattning : Young people with Autism Spectrum Disorders (ASD) are more prone to experience anxiety disorders at a greater level compared to their neurotypical developing counterparts, causing lifelong impairments in family, social, academic and adaptive functioning. Early interventions in childhood have been designed to minimize these stressful events and to optimize children’s developmental outcomes. LÄS MER

  3. 3. The effects of exercise-based interventions on repetitive autistic behaviors : A Systematic Literature Review

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Andreea Diana Ion; [2019]
    Nyckelord :ASD; repetitive behaviors; exercise interventions; systematic review;

    Sammanfattning : Repetitive behaviors are a core symptom of autism spectrum disorders. They represent a major barrier to learning and social adaptation, affect levels of engagement in life situations, communication, social interactions and sustain social connections. LÄS MER

  4. 4. Towards the identification of environmental exposures and epigenetic marks related to the etiology of Autism

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Biologi

    Författare :Stefan Miemczyk; [2017]
    Nyckelord :autism spectrum disorders; cord blood; environmental factors; metals; method optimization; mitochondrial DNA; rheumatoid arthritis;

    Sammanfattning : Autism is a complex disorder with possible genetic, epigenetic and environmental components. As the etiology remains uncertain and an increase in incidence is suspected, the involvement of possible environmental risk factors has gained increasing attention. With this thesis, I aim to provide tools for assessing such risk factors. LÄS MER

  5. 5. ”Undervisning i läsförståelse – en väg som öppnar nya världar för eleverna” : En studie om undervisning i läsförståelse i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Harriet Helena Shaposhnikov; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension; Intellectual Disabilities; Autistic Spectrum Disorders; Läsförståelse; Intellektuell funktionsnedsättning; Autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån några pedagogers beskrivningar bidra med kunskap om undervisning i läsförståelse för elever med intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrumtillstånd i grundsärskolans årskurser 7-9 och på gymnasiesärskolans nationella program. Studien bygger på kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger verksamma inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan och som undervisar i ämnet svenska. LÄS MER