Sökning: "Barnkultur spel"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Barnkultur spel.

  1. 1. I spelens värld : En kvalitativ studie kring elevers kulturskapande aktiviteter utifrån digitala spel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Christoffer Henriksson; Jimmy Holm; [2021]
    Nyckelord :Digital games; childrens culture; community; Digitala spel; barnkultur; gemenskap;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker elevers kulturskapande kring digitala spel och vad det är med spel som tilltalar dem. Studien baseras på en kvalitativ semistrukturerad intervju gjord tillsammans med 9 elever i åldern 6-9 år. Intervjuerna skedde både i par och enskilt och alla intervjuer skedde på en och samma skola. LÄS MER

  2. 2. Att sätta regler för, skriva och spela barn(dom) : En komparativ diskursanalys av rollspelssytemet The World of Darkness

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Ida Sääf; [2018]
    Nyckelord :Barnkultur; diskursanalys; barndomsdiskurser; representationer av barn i spel; rollspelssystem; The World of Darkness innocents; The World of Darkness.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genomföra en komparativ diskursanalys av rollspelssystemet The World of Darkness med fokus på böckerna The World of Darkness (2004) och The World of Darkness innocents (2008) för att analysera vilka barndomsdiskurser som produceras i spelet. En Norman Fairclough-inspirerad tredimensionell diskursanalys har anlagts för att uppnå syftet med uppsatsen. LÄS MER

  3. 3. Spindelmannen eller Elsa Beskow? : En studie om hur förskollärare uppfattar att de möter populärkultur ur barns perspektiv samt hur populärkultur syngliggörs i den pedagogiska miljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elinor Lövgren Silva; Josefin Glada; [2016]
    Nyckelord :Barnkultur; barns kultur; barns inflytande; barns perspektiv; digital miljö; förskola; miljö; pedagogers styrning; pedagogers ansvar; populärkultur;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att populärkultur traditionellt inte värderas högt inomlärande institutioner, som skola och förskola. Samtidigt visar ny statistik frånStatens medieråd (2015) att film, tv-­‐‑spel och andra medier är en stor del avbarns levda vardagsliv idag. Med ny teknik är populärkultur dessutom än merlättåtkomlig. LÄS MER