Sökning: "Bildsamhälle"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Bildsamhälle.
1. "Jaa, men bild… det är ju allt!" : En kvalitativ undersökning om elevers och bildlärares uppfattningar om bildämnets plats, roll och funktion i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/BildSammanfattning : "Jaa, men bild…det är ju allt!" – En kvalitativ undersökning om elevers och bildlärares uppfattningar om bildämnets plats, roll och funktion i skolan är en intervjustudie vilken syftar till att få ökad kunskap om bildlärares och gymnasieelevers uppfattningar om bildundervisning och bildskapande, samt om bildämnets plats, roll och funktion i skolan. Materialet som behandlas består av gruppintervjuer med tre verksamma bildlärare, två estetelever i årskurs 3 samt två teknikelever i årskurs 1. LÄS MER
2. Att förmedla ett hantverk : – ett examensarbete om görande, kunskapsfilosofi och (visionärt) mångfaldsarbete inom trähantverk
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studiesSammanfattning : Mitt arbete handlar om hur hantverk, trähantverk i synnerhet, behöver en injektion av nya perspektiv för att inte stagnera i framtiden. Projektet handlar om att skapa en lärandesituation/kunskapsmiljö och möte med nästkommande generation hantverkare. LÄS MER
3. "Är inte jag tillräcklig?" : En kvalitativ undersökning om hur det visuella vardagliga flödet relaterar till unga tjejers självbild
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Vi lever idag i ett bildsamhälle där bilder ständigt flödar i våra liv, oavsett om vi är hemma eller i offentligheten. Den här undersökningen avgränsar sig till bilder i tjejers vardag som är mellan 16-19 år. LÄS MER
4. Samtidskonst på museum : Hur fyra konstpedagoger ser på sitt arbete med samtidskonst och elever
Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KVSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka fyra konstpedagogers syn på konstpedagogik och samtidskonst. Med hjälp av kvalitativa intervjuer vill jag undersöka eventuella skillnader i arbetet med samtidskonst jämfört med modernistisk konst. LÄS MER
5. Bildspråket i lärandet : Bilderbokens betydelse i läs- och skrivinlärning
Kandidat-uppsats, Umeå School of Education (USE); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Undersökningens syfte är att ta reda på hur man i grundskolans tidigare år arbetar med bild och bildspråk samt användningen av bilderböcker i samband med läs- och skrivinlärning. Utifrån syftets frågeställningar har jag via kvalitativa intervjuer med grundskolelärare tidigare år samt granskning av litteratur försökt skapa mig en uppfattning av hur man som lärare i grundskolans tidigare år arbetar med bild bland elever. LÄS MER