Sökning: "C- tvåspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden C- tvåspråkighet.

  1. 1. Modersmålsundervisning: vision och verklighet. En studie av sju lärare i persiska och bosniska i två västsvenska kommuner

    C-uppsats,

    Författare :Farnaz Zibandeh; Sanela Todorovac; [2011]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet; lärande;

    Sammanfattning : Frågeställningar:1. Hur ser modersmålslärarnas arbetsvillkor ut och på vilket sätt skapar de språkliga miljöer som gynnar barnens lärande?. På vilket sätt förankrar modersmålslärarna läroplanen i sitt arbete?3. Vilka dilemman och hinder finns det för att uppnå målen?4. LÄS MER

  2. 2. Tvåspråkighet - Hinder eller möjlighet?

    C-uppsats,

    Författare :Rasha Toma; Hero Tofik; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka och klargöra hur elevernas prestationsför-måga påverkas av att vara tvåspråkiga och vilka anledningar som ligger bakom sådanpåverkan.Frågeställningar:1. Påverkas elevernas prestationsförmåga i olika ämnen av tvåspråkighet?. LÄS MER

  3. 3. Tvåspråkiga barn i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Zainab Jamal; [2011]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; modersmål; identitet; kultur;

    Sammanfattning : Bakgrund:Jag har alltid haft intresse för barnsspråkutveckling och eftersom jag själv är tvåspråkig”vuxen” tyckte jag att det borde vara intressant att undersöka hur språkutveckling sker hostvåspråkiga barn. Även hur de barnen klarar av att prata två språk samtidigt och vilkasvårigheter som kan förekomma. LÄS MER

  4. 4. Klok som en orm - Exilletters uppfattning av idiomatiska uttryck

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för baltiska språk

    Författare :Zane Zalkalns; [2010]
    Nyckelord :Latvian idioms; Latvians in Sweden; biligualism; idiomatiska uttryck; tvåspråkighet; lettiska; Sverigeletter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lettiska idiomatiska uttryck förstås och används av letter som bor i Sverige. ... LÄS MER

  5. 5. Språkdidaktik och språkutveckling i modersmålsundervisningen. Observationer och intervjuer med några lärare och elever i arabiska och tyska i Göteborgsregionen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sausan Assafi; Elisabeth Jolly; [2009]
    Nyckelord :Språkdidaktik; språkutvecklande metoder; modersmål;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedeloch arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling.FrågeställningarVilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning?Hur planerar modersmålslärare sin undervisning?Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta?Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem?Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning?MetodStudien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoderi modersmålsundervisningen . LÄS MER