Sökning: "C- tvåspråkighet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden C- tvåspråkighet.
1. Modersmålsundervisning: vision och verklighet. En studie av sju lärare i persiska och bosniska i två västsvenska kommuner
C-uppsats,Sammanfattning : Frågeställningar:1. Hur ser modersmålslärarnas arbetsvillkor ut och på vilket sätt skapar de språkliga miljöer som gynnar barnens lärande?. På vilket sätt förankrar modersmålslärarna läroplanen i sitt arbete?3. Vilka dilemman och hinder finns det för att uppnå målen?4. LÄS MER
2. Tvåspråkighet - Hinder eller möjlighet?
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka och klargöra hur elevernas prestationsför-måga påverkas av att vara tvåspråkiga och vilka anledningar som ligger bakom sådanpåverkan.Frågeställningar:1. Påverkas elevernas prestationsförmåga i olika ämnen av tvåspråkighet?. LÄS MER
3. Tvåspråkiga barn i förskolan
C-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund:Jag har alltid haft intresse för barnsspråkutveckling och eftersom jag själv är tvåspråkig”vuxen” tyckte jag att det borde vara intressant att undersöka hur språkutveckling sker hostvåspråkiga barn. Även hur de barnen klarar av att prata två språk samtidigt och vilkasvårigheter som kan förekomma. LÄS MER
4. Klok som en orm - Exilletters uppfattning av idiomatiska uttryck
Kandidat-uppsats, Avdelningen för baltiska språkSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lettiska idiomatiska uttryck förstås och används av letter som bor i Sverige. ... LÄS MER
5. Språkdidaktik och språkutveckling i modersmålsundervisningen. Observationer och intervjuer med några lärare och elever i arabiska och tyska i Göteborgsregionen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedeloch arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling.FrågeställningarVilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning?Hur planerar modersmålslärare sin undervisning?Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta?Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem?Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning?MetodStudien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoderi modersmålsundervisningen . LÄS MER