Sökning: "Charlotta persson"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Charlotta persson.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar med användandet av laborativt material i bråkundervisningen ur lärares perspektv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Charlotta Reitmaier; Evelina Persson; [2021]
    Nyckelord :Abstrakt matematik; bråk; konkret matematik; laborativt material; laborativ undervisningen; lärares perspektiv.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete ställdes frågor som syftade till att ta reda på lärarens inställning och uppfattning kring användandet av laborativt material i bråkundervisningen. Genom att intervjua 7 stycken verksamma lågstadielärare fick vi det empiriska material som var grundläggande för att kunna utföra en analys. LÄS MER

  2. 2. Samlingens betydande roll i förskolan - En studie om pedagogers uppfattningar av momentet samling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Karlsson; Josefin Jönsson Persson; [2020]
    Nyckelord :Samling; Didaktik när; hur; vad och varför ; Kommunikation; Interaktion; Undervisning; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers syn på samlingens syfte, innehåll och form, samt att studera deras syn på barns inflytande under samlingen. Vår studie har utgått från frågeställningarna: När beskriver pedagogerna att samlingen sker i förskolan? Hur beskriver pedagogerna samlingens form i förskolan? Vad beskriver pedagogerna att samlingen har för innehåll i förskolan? Varför beskriver pedagogerna att samlingen används i förskolan? Vårt arbete börjar med en inledning där vi lyfter fram olika uppfattningar av samlingen. LÄS MER

  3. 3. Effekter av laborativa material i bråkundervisning. : En litteraturstudie om elevers matematiska förståelse kring bråk.

    L3-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Charlotta Reitmaier; Evelina Persson; [2020]
    Nyckelord :Laborativ matematikundervisning; laborativa material; bråk;

    Sammanfattning : I detta examensarbete ställs frågan vilka effekter laborativ matematikundervisning har på elevers matematiska förståelse när det gäller matematikområdet bråk. Examensarbetet är en forskningsstudie där sammanlagt 8 avhandlingar och vetenskapliga artiklar lyfts fram för att söka svar på frågan kring laborativt material och elevers matematiska förståelse. LÄS MER

  4. 4. Patienters upplevelse av att leva med svårläkta bensår : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Charlotta Persson; Najafi Mithra; [2020]
    Nyckelord :Bensår; Hälsa; Patient; Upplevelse;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Svårläkta bensår är ett globalt hälso- och sjukvårdsproblem. Svårläkta bensår definieras som sår som inte läker inom sex veckor och är lokaliserat mellan knä och malleolen. Venösa bensår är den vanligaste typen av bensår. LÄS MER

  5. 5. Fem lärares syn på elevinflytande och demokratiuppdraget -en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Persson; Freja Brynskog; [2019]
    Nyckelord :Elevinflytande; Demokratiuppdraget; SO; Förhållningssätt; Praktik; Yttre faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till elevinflytande och demokratiuppdraget i SO-undervisningen, och med utgångspunkt i lärarnas praktik skapa förståelse för hur de arbetar med detta. Att utveckla elevernas demokratiska kompetens är en stor del av SO-lärares uppdrag och ett område som ställer stora krav på deras egen kompetens. LÄS MER