Sökning: "Consumer price inflation"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Consumer price inflation.

  1. 1. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  2. 2. How does the Weakened Swedish Krona Impact the Inflation? A Bayesian VAR Analysis of Exchange Rate Pass-Through

    Master-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Wallin; [2023]
    Nyckelord :Exchange rate pass-through; Consumer price inflation; Frequency of price adjustment; Import price inflation; Bayesian vector autoregression; Business and Economics;

    Sammanfattning : Exchange rate pass-through to prices differ depending on the underlying shock. Furthermore, the mechanisms causing inflation behave diversely, conditional on why the exchange rate fluctuates. This paper investigates how prices react relative to the exchange rate movements, i.e. LÄS MER

  3. 3. Navigating Uncertain Waters: A Bayesian Threshold VAR Approach to Understanding the Impact of Commodity Price Shocks on Inflation

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Cajsa Klass; Selin Scheuerer; [2023]
    Nyckelord :Uncertainty; Bayesian; Commodity Price Pass-Through; Inflation; Threshold VAR;

    Sammanfattning : The Covid-19 pandemic in early 2020 led to unprecedented uncertainty, reducing the predictability of macroeconomic variables. At the same time, commodity price movements as a contributor to national consumer price inflation continue to surface in debates. LÄS MER

  4. 4. A "new" Consumer Price Index (CPI) for monetary policy decisions in Sweden : How does a "new" technological CPI compare to the traditional CPI in measuring inflation and influencing monetary policy decisions?

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi

    Författare :Josef Landén; [2023]
    Nyckelord :Consumer Price Index; Inflation; Technology; Monetary Policies; and Forecast;

    Sammanfattning : This study proposes a “new" consumer price index (CPI) and investigates the influence of Sweden's monetary policy on the new index level and its variations over time. Unlike the traditional CPI that the SCB uses, the "new" CPI tries to consider technology improvements by using macro data. LÄS MER

  5. 5. Konsumentbeteende inom mode under en tid av hög inflation : En kvalitativ studie som utforskar modekonsumenters upplevda värde och engagemang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emilia Lindsjöö; Jennifer Pithyou; [2023]
    Nyckelord :Fashion; Consumer Behavior; Buyer Journey; Involvement; Perceived Value; Mode; konsumentbeteende; köpresa; engagemang; upplevt värde;

    Sammanfattning : I kontexten av ekonomiska förändringar har skiftande konsumentbeteenden betydelse. Ett exempel är att den höga inflationen i Sverige har medfört ett förändrat konsumentbeteende gällande behov och köp av icke-nödvändiga varor som modeprodukter. LÄS MER