Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 651 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Analyse des Lehrwerkes “Alles Deutsch” für die Klassen sechs bis neun des schwedischen Schulsystems im Hinblick auf die Eignung für SchülerInnen mit Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung und Lese-Rechtschreib-Schwäche

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Sandra Bixler; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Die vorliegende Arbeit thematisiert die Eignung des Lehrwerks Alles Deutsch an die Diagnosen Lese-Rechtschreib-Schwäche und Aufmerksamkeitsdefizit- Hyperaktivitätsstörung. Durch Erarbeitung der Kennzeichen und didaktischer Empfehlungen für die beiden Diagnosen wird der theoretische Rahmen für die folgende praktische Analyse des Lehrwerks gestellt. LÄS MER

  2. 12. Vilken historia förmedlas? : En analys av läromedel för tyska i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Nikita Gulin; [2023]
    Nyckelord :tyskspråkiga länder; historiskt tema;

    Sammanfattning : This study examines which historical themes that occur in four textbooks used toteach German in grade nine in Sweden. The study also examines the presentation of the historical themes in said textbooks. The methods used consist of the factual textanalysis and the critical discourse analysis. LÄS MER

  3. 13. Landeskundliche und kulturelle Vermittlung in zwei DaF-Lehrwerken auf Anfängerstufe

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Niklas Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :deutsche Fremdsprachendidaktik; Landeskunde; Lehrwerkanalyse; Deutsch als Fremdsprache; tyska som främmande språk; tyska; läroboksanalys;

    Sammanfattning : In dieser Bachelorarbeit wird die landeskundliche und kulturelle Vermittlung zweier DaF-Lehrwerke auf Anfängerstufe analysiert, das eine, Lieber Deutsch 2.0, bilingual auf Schwedisch und Deutsch von hauptsächlich schwedischen Autor:innen geschrieben und das andere, Panorama A2, völlig auf Deutsch von deutschen Autor:innen verfasst. LÄS MER

  4. 14. Bündische Kinder- und Jugendliteratur auf dem nationalsozialistischen Buchmarkt : Analyse und Klassifikation eines verbotenen Genres

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Tyska

    Författare :Alina Schubert; [2023]
    Nyckelord :Bündische Literatur; Bündische Jugend; Jugendbewegung; Kinder- und Jugendliteratur im Nationalsozialismus; Jugend im Nationalsozialismus; Eberhard Köbel; Karl Köster; Heinrich Banniza von Bazan; Verlag Günther Wolff Plauen ; Voggenreiter Verlag;

    Sammanfattning : Bündisch literature as a genre of youth literature that emerged in the context of the Bündische Jugend in interwar Germany, has so far received little attention in scholarly research. What is known, however, is that the genre was forbidden during the National Socialist era. LÄS MER

  5. 15. Tyskinlärning genom engelska – fördel eller hinder? : En kvalitativ studie om tysklärares förståelse och användning av engelska som en resurs på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Olsson; [2023]
    Nyckelord :tysklärare; tyskundervisning; engelska; flerspråkighet; tredjespråksinlärning; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att utveckla kunskap om huruvida tysklärare på högstadiet uppfattar engelska som en resurs eller ett hinder i undervisningen och i vilka sammanhang de säger sig använda engelska för att stödja elevernas inlärning av tyska. Studiens teoretiska grund utgår från ett sociokulturellt perspektiv där språk utgör lärandets förutsättningar. LÄS MER