Sökning: "Digital inkludering"

Visar resultat 26 - 30 av 122 uppsatser innehållade orden Digital inkludering.

  1. 26. Journalisten och AI-drivna tjänster : En kvalitativ studie om journalisters syn på AI-drivna tjänster inom nyhetsindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :My Arthurson; Emma Häggblad; [2023]
    Nyckelord :Nyhetsindustrin; AI-drivna tjänster; Journalister; Digital utveckling;

    Sammanfattning : I takt med att artificiell intelligens (AI) blir allt mer närvarande i nyhetsindustrin ökar intresset för att forska i hur journalisters syner förhåller sig till den digitala utveckling som AI-drivna tjänster medför. På vilket sätt journalister ställer sig till AI-drivna tjänster är komplext. LÄS MER

  2. 27. Reimagining hormone tracking : A feminist exploration of designing an empowering community

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Cateau Oonk; [2023]
    Nyckelord :Hormone tracking; Women’s health; Community-building; Empowerment; Feminist HCI;

    Sammanfattning : This study explores the possibility of designing an empowering community on a hormone-tracking application. I hereby draw inspiration from the ethos of the radical consciousness-raising groups of the 1970s to move away from the traditional individualistic approach to hormonal health. LÄS MER

  3. 28. SPECIALLÄRARES ANVÄNDNING AV ASSISTERANDE TEKNIK : För att stärka läsförståelse hos elever med läsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ulrika Lindström; Jennie Falk Fastin; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; Lässvårigheter; Motivation; Inkludering; Läsutveckling;

    Sammanfattning : By utilizing technical tools, students with reading difficulties can receive support and assistance to enhance their ability to comprehend texts. The present study explores how special education teachers in language, reading, and writing utilize digital technology to support students with reading difficulties. LÄS MER

  4. 29. Enabling a Circular Economy with Digital Product Passports: Information Requirements and Data Collection Practices

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lovisa Westerlund; [2023]
    Nyckelord :Digital Product Passports; Circular Economy; Ecodesign for Sustainable Products Regulation; European Commission; Information Requirements; Data Collection; Digitala Produktpass; Cirkulär Ekonomi; Förordning om Ekodesign för Hållbara Produkter; Europeiska Kommissionen; Informationskrav; Datainsamling;

    Sammanfattning : Circular and digital transformations are key focal points in the European Commission's regulations and directives, as evidenced by the proposed Ecodesign for Sustainable Products Regulation. This regulation aims to reduce the environmental impact of products throughout their life cycles. LÄS MER

  5. 30. Inkludering samt läs- och skrivutveckling bland elever med språkstörning. : En studie i mellanstadielärares undervisningsmetoder i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Gabriella Mellberg; Olivia Börjesson; Molly Driggers; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; läs- och skrivutveckling; språkstörning; svenska och undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : I dagens skola möter läraren elever med skilda språkliga förutsättningar som alla ska ges möjlighet att delta i en inkluderande undervisning där läs- och skrivutveckling står i fokus. Syftet med denna studie är att undersöka vilka undervisningsmetoder verksamma lärare använder sig av för att främja inkludering samt läs- och skrivutveckling hos elever med språkstörning i ämnet svenska. LÄS MER