Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Nested Noun Phrase Detection in English Text with BERT

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shweta Misra; [2023]
    Nyckelord :Phrase detection; nested noun phrase identification; phrase structure identification; sentence parsing; transformer models; machine learning; natural language processing; Frasdetektering; kapslad substantivfrasidentifiering; frasstrukturidentifiering; meningsanalys; transformers-modeller; maskininlärning; naturlig språkbehandling;

    Sammanfattning : In this project, we address the task of nested noun phrase identification in English sentences, where a phrase is defined as a group of words functioning as one unit in a sentence. Prior research has extensively explored the identification of various phrases for language understanding and text generation tasks. LÄS MER

  2. 2. Kul men ful : En jämförelse mellan humoristiska och traditionella vinetiketter och dess påverkan på köpintention och upplevda värde

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Clara Malm; Emma Mackenhauer Olsen; [2023]
    Nyckelord :wine labels; packing design; humor psychology; humor in advertising; color psychology;

    Sammanfattning : Bakgrund: På senare tid har vissa dryckesföretag börjat frångå det som kallas traditionell design av vinetikett. De har istället börjat anamma en mer modern design med humoristiska och utstickande element på vinetiketterna. Men det finns delade meningar om hur konsumenter reagerar, värderar och påverkas av humoristiska vinetiketter. LÄS MER

  3. 3. Risk assessment of non-intentionally added substances in polyester yarn made from recycled polyethylene terephthalate (PET)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Kristina Arnqvist; [2023]
    Nyckelord :r-PET; polyester yarn; NIAS; risk assessment;

    Sammanfattning : Polyester is a synthetic material made from polyethylene terephthalate (PET), which is synthesised from fossil raw materials. Many clothing manufacturers are using polyester in their clothing, which, from an environmental perspective, creates a non-sustainable cycle. LÄS MER

  4. 4. Adaptive Model-Based Temperature Monitoring for Electric Powertrains : Investigation and Comparative Analysis of Transfer Learning Approaches

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Chenzhou Huang; [2023]
    Nyckelord :Transfer Learning; Condition Monitoring; Domain Adaptation; Neural Network; Powerstrain.; Siirto-oppiminen; kunnonvalvonta; verkkotunnuksen mukauttaminen; neuroverkko; voimansiirto.; Överföring lärande; tillståndsövervakning; domänanpassning; neuralt nätverk; Powerstrain;

    Sammanfattning : In recent years, deep learning has been widely used in industry to solve many complex problems such as condition monitoring and fault diagnosis. Powertrain condition monitoring is one of the most vital and complicated problems in the automation industry since the condition of the drive affects its health, performance, and reliability. LÄS MER

  5. 5. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; Nellie Höök; [2023]
    Nyckelord :Narrativ; personligt perspektiv; lokalt perspektiv; nationellt perspektiv; identitetsskapande; mångkulturellt klassrum; historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER