Sökning: "Evelina Arvidsson"
Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden Evelina Arvidsson.
11. "Oj, hur kunde de göra den här boken?" : En studie med ett genusperspektiv på barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med den tvådelade studien är dels att undersöka en förskoleavdelnings bokbestånd utifrån ett genusperspektiv, dels att undersöka hur pedagogerna resonerar kring genus samt litteraturen på avdelningen. Studien utgår efter två frågeställningar; Vad har böckerna på avdelningen för innehåll och vad förmedlar de utifrån ett genusperspektiv? Samt; Hur resonerar pedagogerna kring valet av böcker utifrån ett genusperspektiv? Kvalitativa metoder, intervjuer och innehållsanalys har använts och de etiska principerna har efterföljts. LÄS MER
12. "Hade man varit en man..." : En studie om könsmönster på två olika arbetsplatser
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker könsmönster på två olika arbetsplatser, där den ena är mansdominerad och verksam inom IT-branschen, och den andra är kvinnodominerad och verksam inom vårdbranschen. Studien söker att förstå och sätta ord på normer och strukturer gällande kön som finns på arbetsplatserna, och om det finns likheter och olikheter mellan dessa två branscher. LÄS MER
13. Coca-Cola or Pepsi; that is the Question : A study about different factors affecting consumer preferences
Magister-uppsats, Ekonomihögskolan, EHVSammanfattning : Background: Today, advertising is a multi-billion industry, employing hundreds of thousands of people and affecting billions of people’s lives worldwide. Yet, seeing as advertising clutter has increased tremendously and is more intense than ever, it is vital that companies differentiate themselves from competitors by creating even more powerful, entertaining and innovative advertisement messages, as well as sponsoring different events. LÄS MER