Sökning: "Evelina Arvidsson"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden Evelina Arvidsson.

  1. 11. "Oj, hur kunde de göra den här boken?" : En studie med ett genusperspektiv på barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Evelina Arvidsson; [2016]
    Nyckelord :Genus; Litteratur; Barnböcker;

    Sammanfattning : Syftet med den tvådelade studien är dels att undersöka en förskoleavdelnings bokbestånd utifrån ett genusperspektiv, dels att undersöka hur pedagogerna resonerar kring genus samt litteraturen på avdelningen. Studien utgår efter två frågeställningar; Vad har böckerna på avdelningen för innehåll och vad förmedlar de utifrån ett genusperspektiv? Samt; Hur resonerar pedagogerna kring valet av böcker utifrån ett genusperspektiv? Kvalitativa metoder, intervjuer och innehållsanalys har använts och de etiska principerna har efterföljts. LÄS MER

  2. 12. "Hade man varit en man..." : En studie om könsmönster på två olika arbetsplatser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Evelina Ramnemo; Matilda Arvidsson Wallin; [2015]
    Nyckelord :Könsstruktur; genus; arbetsdelning; könsmönster; diskurs; interaktion; makt; avvikare; könsroll; symboler; norm; etnometodologi;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker könsmönster på två olika arbetsplatser, där den ena är mansdominerad och verksam inom IT-branschen, och den andra är kvinnodominerad och verksam inom vårdbranschen. Studien söker att förstå och sätta ord på normer och strukturer gällande kön som finns på arbetsplatserna, och om det finns likheter och olikheter mellan dessa två branscher. LÄS MER

  3. 13. Coca-Cola or Pepsi; that is the Question : A study about different factors affecting consumer preferences

    Magister-uppsats, Ekonomihögskolan, EHV

    Författare :Eva-Lena Andersson; Evelina Arvidsson; Cecilie Lindström; [2006]
    Nyckelord :consumer preferences; influence; buying behaviour; factors;

    Sammanfattning : Background: Today, advertising is a multi-billion industry, employing hundreds of thousands of people and affecting billions of people’s lives worldwide. Yet, seeing as advertising clutter has increased tremendously and is more intense than ever, it is vital that companies differentiate themselves from competitors by creating even more powerful, entertaining and innovative advertisement messages, as well as sponsoring different events. LÄS MER