Sökning: "Flickor och pojkars studieresultat"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Flickor och pojkars studieresultat.

  1. 1. Jämställdhet ur ett resultatperspektiv inom kemiundervisningen i årskurs 7–9 : En kvantitativ studie om hur resultatet på nationella proven skiljer sig mellan flickor och pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Maja Lipnicevic; [2021]
    Nyckelord :Kemi; jämställdhet; nationella proven; kvantitativ analys; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka resultaten på nationella proven i kemi mellan 2013–2019. Detta för att fastställa om det finns några signifikanta skillnader i resultat mellan flickor och pojkar samt för att belysa hur eventuella skillnader mellan könen har varierat genom åren. LÄS MER

  2. 2. Syskons inverkan på elevers studieresultat : Elevers attityd till svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexander M Wallin; Nathalie Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Syskon; studieresultat; prestation; position;

    Sammanfattning : Inledning Elevers studieresultat är ett ämne som ofta förekommer i den allmänna diskursen om skolan. Detta är givetvis en komplex fråga med många faktorer. En av aspekterna som lyfts fram är familjens inverkan dock mer sällan diskuteras specifikt elevens syskon och vad de har för eventuell betydelse för studieresultatet. LÄS MER

  3. 3. ”Flickor är mer noggranna än pojkar” : En kvalitativ studie om resultatskillnader mellan pojkar och flickor i bildämnet sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annica Wiegert; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets senaste nationella ämnesutvärdering, NÄU-13, Bild i grundskolan är bild det skolämne där skillnaderna är allra störst till flickornas fördel (Skolverket 2015, 35), något som står oförändrat sedan föregående ämnesutvärdering (NU-03) gjordes tolv år tidigare (Skolverket 2004). Under mina VFU-perioder som blivande bildlärare kom jag att uppleva detsamma, att pojkar genomgående har ett sämre studieresultat än flickor i ämnet bild i högstadiet. LÄS MER

  4. 4. Förmåga eller inställning? En studie om gymnasiepojkars uppfattningar om orsaker till lägre studieresultat

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Drugge; [2014-06-23]
    Nyckelord :studieresultat; sociokultur; pojkar; genus; orsaker;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka pojkars egen uppfattning och förklaringar om orsaker till att de når lägre studieresultat i skolan än flickor. Två huvudfrågor är: Vad är pojkars egen uppfattning om orsaker till att de når lägre studieresultat och om varför pojkars medelbetyg är lägre i jämförelse med flickor? Teori: Ett sociokulturellt perspektiv har använts. LÄS MER

  5. 5. Fyra lärare om könsskillnader och framgång i skolan : Varför ges flickor i högre grad än pojkar ett högre kursbetygjämfört med nationellt provbetyg i engelska 5 och engelska 6?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elinor Larsson; [2014]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; könsskillnader; nationella prov; skolprestation;

    Sammanfattning : Flickor har under de senaste decennierna presterat bättre än pojkar i den svenska skolan. Attflickornas studieresultat har förbättrats skall naturligtvis ses som en framgång; samtidigt måstelikvärdigheten och jämställdheten i skolan värnas och pojkarnas sämre resultat tas på allvar. LÄS MER