Sökning: "Formal mathematics"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Formal mathematics.

  1. 1. Matematiskt språk i undervisningen : En undersökning av lärares faktiska användning av det matematiska språket under genomgångar i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Andersson; Nathalie Roynezon; [2023]
    Nyckelord :Mathematical language; teachers’ use of language; oral communication; Matematiskt språk; Lärarens språkanvändning; Muntlig kommunikation;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det finns ett samband mellan elevers förståelse för det formella matematiska språket och deras färdigheter i ämnet. Det är därför nödvändigt att lärare använder och undervisar om det formella matematiska språket i sin kommunikation i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Homomorphic encryption

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Daniel Sanaee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Cryptography; Computer science; Group Theory; Matematik; Kryptografi; Datalogi; Gruppteori;

    Sammanfattning : The problem of constructing a secure encryption scheme that allows for computation on encrypted data was an open problem for more than 30 years. In 2009, Craig Gentry solved the problem, constructing the first fully homomorphic encryption (FHE) scheme. LÄS MER

  3. 3. Gånger lika med produkt – det är frågan : En studie om lärares användande av det informella vardagsspråket och det formella matematikspråket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Evelina Ahlqvist; Paulina Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics language; everyday language; informal; formal; language use; concepts; support; Matematikspråk; vardagsspråk; informell; formell; språkbruk; begrepp; stöttning;

    Sammanfattning : This study was based on our common interest in teachers’ use of language in algebra teaching. The purpose of the study is to investigate the teachers’ use of concepts in algebra teaching and to gain in-depth knowledge of how the teachers use formal mathematical language and informal everyday language. LÄS MER

  4. 4. Eulers polyederformel och Lakatos monsterhantering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Alice Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Lakatos; Proofs and Refutations; Euler; Polyederformel; Bevis och Motbevis;

    Sammanfattning : In this essay the heuristic method of proofs and refutations, as pre- sented in the book Proofs and refutations by Imre Lakatos, is reviewed and discussed. Some background is given of heuristic methodology in contrast to the deductivist method and then Euler’s polyhedron for- mula is presented. LÄS MER

  5. 5. Det heter addera inte plussa! : En kvalitativ studie om lärarens användning av formellt och informelltmatematiskt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ghada Behnan; [2023]
    Nyckelord :Matematiska språk; vardagsspråk och ämnesspråk; kommunikation; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : This thesis was based on two research questions, with the purpose of examining how teachers use formal and informal mathematical language in their teaching. The theory used in my starting points is the sociocultural perspective, considering that knowledge and learning take place in some form of the proximal development zone. LÄS MER