Sökning: "Gång med hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 158 uppsatser innehållade orden Gång med hjälpmedel.

  1. 1. Barnmorskans erfarenheter av hinnsvepning i fullgången graviditet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Louise Thunberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : BARNMORSKANS ERFARENHETER AV HINNSVEPNING IFULLGÅNGEN GRAVIDITETABSTRAKTBakgrund: Hinnsvepning är en välkänd mekanisk induktionsmetod, som utförs islutet av en graviditet för att starta värkarbetet. Hinnsvepning sker genom en vaginalundersökning där utföraren för in ett finger i cervixkanalen och det genomförs ensvepande rörelse så det uppstår en retning som i sin tur stimulerar frisättning avprostaglandin vilket eventuellt kan hjälpa i gång förlossningen. LÄS MER

  2. 2. Developing a protocol for 3D-printable bioink from decellularised porcine tissue

    Master-uppsats, Lunds universitet/Livsmedelsteknik och nutrition (master)

    Författare :Vendela Sandin; [2024]
    Nyckelord :Scaffold; Extracellular matrix; ECM; Bioink; Bioprinting; Collagen; Pharmaceutical technology; Technology and Engineering; Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : T-cell administration via a scaffold is a promising tool for treatment of inoperable solid tumours. Traditional scaffold materials lack the complexity of the extracellular matrix (ECM) that cells normally grow in. An alternative is to instead use decellularised ECM (dECM) from biological tissue to create the scaffold. LÄS MER

  3. 3. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; lärmiljö; läsförståelse; tidiga insatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. SÄGER BILDEN MER ÄN TUSEN ORD? : En studie om nyanlända elevers relation till bildämnet på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; bildämnet; språk- och kunskapsutvecklande undervisning; interkulturellt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om nyanländas relation till det svenska bildämnet i årskurs 7–9. Studiens empiri har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med inriktning på bemötande av språkliga utmaningar i bildämnet samt hur nyanländas relation till bildämnet påverkas av kulturell bakgrund. LÄS MER

  5. 5. Indikator för att kontrollera säkerhetsstatus på cykelhjälmar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Ellenore Bodin; Klara Strömmesmed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Projektet har tagit avstamp i en egen idé angående hjälmsäkerhet och har sedan utvecklats till ett kandidatexamensarbete inom Teknisk Design på Kungliga Tekniska Högskolan. Under projektets gång har Mips AB bidragit med sin kompetens inom hjälmsäkerhet. LÄS MER